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Torque blending and wheel slip control in EVs with in-wheel motors

Título
Torque blending and wheel slip control in EVs with in-wheel motors
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2012
Autores
Ricardo de Castro
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Rui E. Araújo
(Autor)
FEUP
Mara Tanelli
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Sergio M. Savaresi
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Diamantino Freitas
(Autor)
FEUP
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Revista
Vol. 50 1
Páginas: 71-94
ISSN: 0042-3114
Editora: Taylor & Francis
Indexação
Publicação em ISI Web of Science ISI Web of Science
INSPEC
Classificação Científica
FOS: Ciências da engenharia e tecnologias > Engenharia mecânica
CORDIS: Ciências Tecnológicas > Engenharia > Engenharia de controlo ; Ciências Tecnológicas > Engenharia > Engenharia electrotécnica ; Ciências Tecnológicas > Tecnologia > Tecnologia energética > Veículos eléctricos
Outras Informações
ID Authenticus: P-002-G28
Abstract (EN): Among the many opportunities offered by electric vehicles (EVs), the design of power trains based on in-wheel electric motors represents, from the vehicle dynamics point of view, a very attractive prospect, mainly due to the torque-vectoring capabilities. However, this distributed propulsion also poses some practical challenges, owing to the constraints arising from motor installation in a confined space, to the increased unsprung mass weight and to the integration of the electric motor with the friction brakes. This last issue is the main theme of this work, which, in particular, focuses on the design of the anti-lock braking system (ABS). The proposed structure for the ABS is composed of a tyre slip controller, a wheel torque allocator and a braking supervisor. To address the slip regulation problem, an adaptive controller is devised, offering robustness to uncertainties in the tyre-road friction and featuring a gain-scheduling mechanism based on the vehicle velocity. Further, an optimisation framework is employed in the torque allocator to determine the optimal split between electric and friction brake torque based on energy performance metrics, actuator constraints and different actuators bandwidth. Finally, based on the EV working condition, the priorities of this allocation scheme are adapted by the braking supervisor unit. Simulation results obtained with the CarSim vehicle model, demonstrate the effectiveness of the overall approach.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Contacto: de.castro@fe.up.pt
Nº de páginas: 24
Documentos
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