Saltar para:
Logótipo
Você está em: Início > Publicações > Visualização > The strengths and weaknesses of bike sharing as an alternative mode during disruptive public health crisis: A qualitative analysis on the users? motivations during COVID-19
Mapa das Instalações
FC6 - Departamento de Ciência de Computadores FC5 - Edifício Central FC4 - Departamento de Biologia FC3 - Departamento de Física e Astronomia e Departamento GAOT FC2 - Departamento de Química e Bioquímica FC1 - Departamento de Matemática

The strengths and weaknesses of bike sharing as an alternative mode during disruptive public health crisis: A qualitative analysis on the users? motivations during COVID-19

Título
The strengths and weaknesses of bike sharing as an alternative mode during disruptive public health crisis: A qualitative analysis on the users? motivations during COVID-19
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2022
Autores
Teixeira, JF
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Cecília Silva
(Autor)
FEUP
Sa, FME
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Revista
Título: Transport PolicyImportada do Authenticus Pesquisar Publicações da Revista
Vol. 129
Páginas: 24-37
ISSN: 0967-070X
Editora: Elsevier
Indexação
Publicação em ISI Web of Knowledge ISI Web of Knowledge - 0 Citações
Publicação em Scopus Scopus - 0 Citações
Outras Informações
ID Authenticus: P-00X-AWV
Abstract (EN): The coronavirus pandemic may provoke an increase on our overreliance on private car usage due to a permanent loss of confidence on public transport (PT), threatening current decarbonization efforts of the transport sector. Thus, alternative modes like bike sharing systems (BSS) must be considered.In this study, through conducting 16 semi-structured interviews and by employing thematic analysis, we explore the users' perceptions of using Lisbon's BSS during this pandemic. Our findings show that the observed decrease on BSS usage during the COVID-19 lockdowns was mostly due to mandatory teleworking than to a perceived infection risk. Even during the height of the pandemic, users still turned to BSS to fulfil their essential trip needs. Users considered bike sharing to have a lower infection risk comparatively to PT, with some users joining BSS during the pandemic to specifically avoid using PT. Furthermore, users associate riding a shared bicycle with a pleasant activity that reduces their travel times and costs, while also providing health and environmental benefits. Consequently, bike sharing contributes to the resilience of transport systems by providing its users with a transport alternative perceived to have a low infection risk, ensuring their mobility needs during disruptive events.Findings from this research provide evidence that support policies, such as, expanding BSS coverage areas, optimizing rebalancing operations, introducing shared e-bikes, and implementing segregated cycling lanes alongside BSS. These policies may be particularly effective at increasing the competitiveness of BSS as an alternative mode during disruptive public health crises and beyond.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Nº de páginas: 14
Documentos
Não foi encontrado nenhum documento associado à publicação.
Publicações Relacionadas

Dos mesmos autores

Empirical evidence on the impacts of bikesharing: a literature review (2020)
Outra Publicação em Revista Científica Internacional
Teixeira, JF; Cecília Silva; Sa, FME
The motivations for using bike sharing during the COVID-19 pandemic: Insights from Lisbon (2021)
Artigo em Revista Científica Internacional
Teixeira, JF; Cecília Silva; Sa, FME
Factors influencing modal shift to bike sharing: Evidence from a travel survey conducted during COVID-19 (2023)
Artigo em Revista Científica Internacional
Teixeira, JF; Cecília Silva; Sa, FME

Da mesma revista

Understanding attitudes towards public transport and private car: A qualitative study (2007)
Artigo em Revista Científica Internacional
Gabriela Beirão; J. A. Sarsfield Cabral
Travel mode preferences among German commuters over the course of COVID-19 pandemic (2022)
Artigo em Revista Científica Internacional
Sara Ferreira; Marco Amorim; António Lobo; Mira Kern; Nora Fanderl; António Couto
Trade-offs between environmental regulation and market competition: Airlines, emission trading systems and entry deterrence (2014)
Artigo em Revista Científica Internacional
Cristina Barbot; Betancor, O; Pilar Socorro, MP; Fernanda Viecens, MF
Towards a holistic approach to the travel experience: A qualitative study of bus transportation (2013)
Artigo em Revista Científica Internacional
carreira, r; patricio, l; jorge, rn; magee, c; hommes, qv

Ver todas (10)

Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2024 © Faculdade de Ciências da Universidade do Porto  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z  I Livro de Visitas
Última actualização: 2016-03-23 I  Página gerada em: 2024-08-17 às 19:16:49 | Política de Utilização Aceitável | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias