Resumo (PT):
Este artigo propõe-se olhar para a realidade escolar moçambicana no
que toca à implementação do ensino bilingue, tema central na discussão educativa
africana desde os anos 90. Questiona-se a validade da política da língua única
no que esta implica do ponto de vista linguístico e socioeconómico para as populações.
O artigo pretende ainda cotejar vantagens e obstáculos dos principais
modelos de ensino bilingue em discussão no contexto africano e moçambicano.
A terminar, aborda-se a importância da língua local como língua materna e como
meio de instrução para o desenvolvimento bem sucedido da escolaridade da população
infantil moçambicana.
Abstract (EN):
This article aims at looking into the educational policies in Mozambique
in what concerns the implementation of bilingual teaching, which has been a
central topic of discussion in Africa since the 90s. The single language policy is
questioned for its effectivity given its linguistic and socio-economic repercussions
for the population. Apart from these considerations, the text also compares
advantages and drawbacks stemming from the two main models of bilingual
teaching, currently being discussed in Africa and in Mozambique. Lastly, the
article tackles the importance of local languages both as first languages and as
means of instruction in order to foster a balanced development of mozambican
children attending primary school.
Tipo (Avaliação Docente):
Científica