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Heat and fuel coupled operation of a high temperature polymer electrolyte fuel cell with a heat exchanger methanol steam reformer

Título
Heat and fuel coupled operation of a high temperature polymer electrolyte fuel cell with a heat exchanger methanol steam reformer
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2017
Autores
G. Schuller
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
F.Vidal Vázquez
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
W. Waiblinger
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
S. Auvinen
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
P. Ribeirinha
(Autor)
FEUP
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Revista
Vol. 347
Páginas: 47-56
ISSN: 0378-7753
Editora: Elsevier
Indexação
Publicação em ISI Web of Science ISI Web of Science
Publicação em Scopus Scopus
INSPEC
Outras Informações
Resumo (PT):
Abstract (EN): In this work a methanol steam reforming (MSR) reactor has been operated thermally coupled to a high temperature polymer electrolyte fuel cell stack (HT-PEMFC) utilizing its waste heat. The operating temperature of the coupled system was 180 degrees C which is significantly lower than the conventional operating temperature of the MSR process which is around 250 degrees C. A newly designed heat exchanger reformer has been developed by VTT (Technical Research Center of Finland LTD) and was equipped with commercially available CuOgnO/Al2O3 (BASF RP-60) catalyst. The liquid cooled, 165 cm(2), 12-cell stack used for the measurements was supplied by Serenergy A/S. The off-heat from the electrochemical fuel cell reaction was transferred to the reforming reactor using triethylene glycol (TEG) as heat transfer fluid. The system was operated up to 0.4 A cm(-2) generating an electrical power output of 427 W-e1. A total stack waste heat utilization of 86.4% was achieved. It has been shown that it is possible to transfer sufficient heat from the fuel cell stack to the liquid circuit in order to provide the needed amount for vaporizing and reforming of the methanol-water-mixture. Furthermore a set of recommendations is given for future system design considerations.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Nº de páginas: 10
Documentos
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