Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > Publications > View > Falar em alemão ou em português no nível de iniciação - porque (não)? : perceções de estudantes
Publication

Falar em alemão ou em português no nível de iniciação - porque (não)? : perceções de estudantes

Title
Falar em alemão ou em português no nível de iniciação - porque (não)? : perceções de estudantes
Type
Chapter or Part of a Book
Year
2018
Authors
Carvalho, Ângela
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Tomé, Simone
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS View ORCID page
Scientific classification
CORDIS: Humanities > language sciences
Other information
Resumo (PT): A presente comunicação surgiu da motivação para monitorizar a nossa prática letiva a fim de entender melhor a importância atribuída pelos estudantes à competência oral e a sua perceção relativamente ao desenvolvimento desta competência na sala de aula de Alemão Língua Estrangeira (ALE) e Português Língua Estrangeira (PLE) na Faculdade de Letras da Universidade do Porto (FLUP). O foco de estudo centra-se nas perspetivas de 42 estudantes que se encontravam a estudar ALE (após concluírem o nível A1.1) e 19 estudantes que se encontravam a estudar PLE (durante a frequência do nível A1.2), na FLUP, no ano letivo de 2015/2016. O trabalho foi concebido como um estudo qualitativo exploratório com vista a recolher informações que possibilitassem caracterizar os participantes em traços gerais e no que se refere às motivações para o estudo da língua-alvo. Além disso, visou-se detetar as principais dificuldades na aprendizagem do ALE e do PLE, assim como conhecer as práticas que mais aprazem aos aprendentes no treino da oralidade em sala de aula. Para a obtenção de dados foram aplicados dois questionários; um para o Alemão (no final do 1.º semestre) e outro para o Português (no meio do 2.º semestre), atendendo à especificidade dos aprendentes. Os resultados, obtidos através da comparação dos dois grupos de estudantes, embora manifestando algumas divergências, revelaram importantes pontos de contacto. Avançamos com a suposição de que as principais divergências se devem ao facto de os estudantes de PLE se encontrarem em contexto de imersão, ao contrário dos estudantes de ALE.
Abstract (EN): This paper results from our motivation to monitor the way we practice teaching in order to better understand the importance attributed to oral competence by foreign language students and their perceptions regarding the development of this competence in the classroom. The study deals with German as a Foreign Language (GFL) and Portuguese as a Foreign Language (PFL) at the Faculty of Arts of the University of Porto (FLUP). The focus is on the perspectives of 42 students who were studying GFL (after completing level A1.1) and 19 students who were studying PFL (while attending level A1.2) at FLUP in the academic year 2015/2016. The study was conceived as a qualitative, exploratory study to collect information that would enable the participants to be characterized in general terms and with regard to their motivations for their learning of the target-language. In addition, it aimed to identify the main difficulties in learning GFL and PFL, as well as to know their preferences with regard to activities for the training of orality in the classroom. To obtain data, two questionnaires were administered; one for German (at the end of the first semester) and another for Portuguese (in the middle of the second semester), taking into account the specificity of the learners. The results, obtained by comparing the two groups of students, although displaying some divergences, revealed important points in common. We advance the assumption that the main divergences are due to the fact that PFL students are in a context of immersion, unlike the students of GFL.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Documents
File name Description Size
15_falar_em_alemao 299.45 KB
Related Publications

Of the same authors

Referencial de avaliação do desempenho do estudante no estágio pedagógico (2017)
Educational Publication
Carvalho, Ângela ; Silva, Maria de Fátima Henriques da ; Almeida, José Domingues de ; Ellison, Maria ; Pazos Anido, Marta; Lorenzo, Mónica; Hurst, Nicolas ; Nicolás Martínez, Pilar; Tomé, Simone ; Rodrigues, Sónia Valente
Representations, beliefs, and pedagogical practices of EPE teachers (2018)
Poster in an International Conference
Duarte, Isabel Margarida ; Carvalho, Ângela ; Outeirinho, Maria de Fátima ; Silva, Maria de Fátima Henriques da ; Fardilha, Luís Fernando de Sá ; Santos, Paulo Jorge ; Tomé, Simone ; Rodrigues, Sónia Valente
Characterization of portuguese heritage language teachers: a preliminary study (2022)
Poster in an International Conference
Santos, Paulo Jorge ; Rodrigues, Sónia Valente ; Duarte, Isabel Margarida ; Auf der Maur, Simone ; Silva, Maria de Fátima Henriques da ; Outeirinho, Maria de Fátima; Carvalho, Ângela
As línguas estrangeiras no ensino superior: balanço, estratégias e desafios futuros (2018)
Book
Carvalho, Ângela ; Almeida, José Domingues de ; Hurst, Nicolas ; Ponce de León, Rogelio ; Tomé, Simone
Ensino da oralidade para falantes de Alemão: recursos online de Português Língua Estrangeira (2017)
Summary of Presentation in an International Conference
Santos, Paulo; Duarte, Isabel Margarida ; Carvalho, Ângela ; Tomé, Simone

See all (8)

Recommend this page Top
Copyright 1996-2024 © Reitoria da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page created on: 2024-07-29 22:17:28 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal