Resumo (PT):
Na obra Der hl. Christophorus, seine verehrung und seine legende. Eine untersuchung
zur kultgeographie und legendenbildung des mittelalters (1937), H. F. Rosenfeld demonstra que a
representação de S. Cristovão como Portador de Cristo surge no século XII como a ilustração do
seu nome (wortillustration), considerando que a lenda do gigante que transporta Cristo na travessia
de um rio perigoso é uma criação literária ocidental que tem origem naquela representação.
É nas representações mais antigas, nas distintas versões da Passio de S. Cristóvão e no hino dedicado
ao santo que procuraremos os episódios, ou as metáforas, que podem esclarecer o programa
escultórico da igreja de S. Cristovão de Rio Mau, um dos testemunhos mais precoces do processo
de wortillustration referido por Rosenfeld.
Abstract (EN):
In Der hl. Christophorus, seine verehrung und seine legende. Eine untersuchung
zur kultgeographie und legendenbildung des mittelalters (1937), HF Rosenfeld shows that the
representation of St. Christopher as Christ Bearer appears in the twelh century as illustration of
his name (wortillustration). Rosenfeld also claims that the legend of the giant who carries Christ
while crossing a dangerous river is a Western literary creation that stems from that representation.
It is in the most ancient representations, in the dierent versions of the Passio of St. Christopher
and in the hymn dedicated to the saint, that we will seek the episodes, or metaphors, which may
account for the sculptural program of the church of St. Christopher of Rio Mau, one of the earliest
pieces of evidence of the ¿wortillustration¿ process referred to by Rosenfeld.
Language:
Portuguese
Type (Professor's evaluation):
Scientific