Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > Publications > View > A literacia informacional no espaço europeu do ensino superior: estudo das competências de informação em Portugal (primeiros resultados globais)
Publication

A literacia informacional no espaço europeu do ensino superior: estudo das competências de informação em Portugal (primeiros resultados globais)

Title
A literacia informacional no espaço europeu do ensino superior: estudo das competências de informação em Portugal (primeiros resultados globais)
Type
Chapter or Part of a Book
Year
2016
Authors
Silva, Armando Malheiro da
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications View Authenticus page View ORCID page
Martins, Fernanda
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications View Authenticus page Without ORCID
Azevedo, José
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications View Authenticus page Without ORCID
Pinto, Maria Manuela
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications View Authenticus page View ORCID page
Fernandez Marcial, Viviana
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Guedes, Susana
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Scientific classification
CORDIS: Humanities > Information science
Other information
Subject: Literacia informacional
Resumo (PT): Neste século XXI Portugal enfrenta transformações substanciais. A sociedade do conhecimento exige cidadãos preparados e capazes para enfrentar o desafio de uma economia globalizada e competitiva onde o uso das tecnologias de informação e comunicação e o acesso à informação assumem uma posição dominante. Novos conceitos aparecem neste novo modelo de sociedade e em alguns deles é visível a ausência de uma situação social consolidada para atender às novas exigências. Embora vivamos numa sociedade mediática existe ainda uma brecha digital, aparecem novas literacias e para, além disso, novas formas de iliteracia. Alguns países da União Europeia desenvolveram uma aposta forte na formação de seus cidadãos em competências e capacidades de leitura e acesso a informação através de uma rede sólida de Leitura Pública. Em Portugal só na década de oitenta foi possível iniciar a implementação de uma rede de Bibliotecas em instalações novas e adequadas e com livre acesso, o que configura um atraso grave numa conjuntura difícil e desafiante - a Sociedade em Rede da Era da Informação. É por essa razão que é essencial compreender e criar estratégias de intervenção. Todas as medidas ou iniciativas devem começar pelo diagnóstico das bases da sociedade, isto é, pelo sistema educativo. O presente trabalho apresenta parte dos resultados de um projeto da investigação, financiado pela Fundação para a Ciência e a Tecnologia, em que se estuda o nível de competências informacionais dos estudantes Portugueses do Ensino Superior e do Ensino Secundário. Este diagnóstico, realizado em nove cidades do país, tem como fim avaliar a preparação dos estudantes para enfrentar não somente as mudanças da sociedade da informação, mas do Espaço Europeu de Ensino Superior.
Abstract (EN): In this 21st century, Portugal faces substantial social challenges. The knowledge society requires citizens prepared and capable to face the challenge of a globalized and competitive economy, where the use and access of the technologies of information and communication assume a dominant position. The tasks of attending to the demands of this new model of social relationships have been showing the absence of a consolidated social answer. Despite the fact that Portugal has been showing indicators of significative increases of digital inclusion, a digital divide is still present. Thus, news literacies are required and new forms of illiteracy will consequently appear. Most countries in the European Union have been developing programs for strong networks of Public Libraries, as well as training people for accessing and using public information services. In Portugal only in the 80's was it possible to initiate the implementation of a net of Public Libraries with adequate infrastructures, what configures a serious delay for facing the defying situation described earlier. It is for that reason that is essential to understand and develop intervention strategies. This paper presents part of the results of a research project, supported by the Foundation for the Science and the Technology, which assess the level of informational skills of Portuguese students in the Higher and Secondary Education. The assessment, carried out in nine Portuguese cities, intends to evaluate the level of preparation presented by the students to face, not only the challenges of the information society, but also the incoming changes of a European Higher Education Area.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Documents
File name Description Size
armando_malheiro_literacia_informacional 1228.76 KB
Related Publications

Of the same book

Novos resultados e elementos para a análise e debate sobre a literacia da informação em Portugal (2016)
Chapter or Part of a Book
Silva, Armando Malheiro da; Fernandez Marcial, Viviana
Information literacy in Portugal: a theory and practice approach (2016)
Chapter or Part of a Book
Silva, Armando Malheiro da; Fernandez Marcial, Viviana
Inclusão digital e literacia informacional em Ciência da Informação (2016)
Chapter or Part of a Book
Silva, Armando Malheiro da

See all (9)

Recommend this page Top
Copyright 1996-2024 © Reitoria da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page created on: 2024-07-27 19:19:43 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal