Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > Publications > View > A aprendizagem de Português Língua Estrangeira baseada em projetos: os provérbios como base de uma sequência didática
Publication

A aprendizagem de Português Língua Estrangeira baseada em projetos: os provérbios como base de uma sequência didática

Title
A aprendizagem de Português Língua Estrangeira baseada em projetos: os provérbios como base de uma sequência didática
Type
Chapter or Part of a Book
Year
2018
Authors
Duarte, Isabel Margarida
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS View ORCID page
Rodrigues, Sónia Valente
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Scientific classification
CORDIS: Humanities > language sciences > Languages
Other information
Resumo (PT): O provérbio constitui um género de texto com grande potencial pedagógico-didático no ensino de língua estrangeira. Permite não só trabalhar aspetos textuais e comunicativos como elementos sintáticos, semânticos e lexicais. Além disso, traduz conteúdos culturais do povo em cuja língua se expressam. Por fi m, mantém com os provérbios de outras línguas e de outros povos uma ligação relativamente ao sentido que carreiam e aos contextos de uso, mesmo quando entre esses povos não existe uma relação histórica forte. Por estes motivos, é frequentemente utilizado na organização de sequências didáticas orientadas para desenvolvimento lexical. Este artigo divulga uma experiência didática de ensino de Português Língua Estrangeira pelo método da aprendizagem baseada em projetos tendo o provérbio como elemento estruturador. Aliando as múltiplas potencialidades pedagógico-didáticas do provérbio e da metodologia da aprendizagem baseada em projetos, a construção dos saberes foi realizada em simultâneo com a criação de objetos culturais signifi cativos ligados ao meio social em que se encontravam inseridos os estudantes.
Abstract (EN): Proverbs constitute a type of text with great pedagogical-didactic potential, mainly with regards to the teaching of a foreign language. Not only do they facilitate the study of textual and communicative aspects such as the syntactic and semantic, but also lexical elements. Furthermore, proverbs transmit and express cultural content. There is often a very close connection, with regards to meaning and the contexts of use, between proverbs used in different languages, even when there we cannot account for the existence of strong historical ties among their speakers. Consequently, they are often used in the organization of didactic sequences oriented towards lexical development. This article presents a didactic experience of teaching of Portuguese as a Foreign Language through a method of learning based on projects that use the proverb as a structuring element. Combining the multiple pedagogicaldidactic potential of the proverb and the methodology of project-based learning allowed for the simultaneous construction of knowledge and the creation of signifi cant cultural objects linked to the students’ social environment.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Documents
File name Description Size
Isabel Margarida Duarte e Sónia Valente Rodrigues 599.03 KB
Related Publications

Of the same authors

Representations, beliefs, and pedagogical practices of EPE teachers (2018)
Poster in an International Conference
Duarte, Isabel Margarida ; Carvalho, Ângela ; Outeirinho, Maria de Fátima ; Silva, Maria de Fátima Henriques da ; Fardilha, Luís Fernando de Sá ; Santos, Paulo Jorge ; Tomé, Simone ; Rodrigues, Sónia Valente
Characterization of portuguese heritage language teachers: a preliminary study (2022)
Poster in an International Conference
Santos, Paulo Jorge ; Rodrigues, Sónia Valente ; Duarte, Isabel Margarida ; Auf der Maur, Simone ; Silva, Maria de Fátima Henriques da ; Outeirinho, Maria de Fátima; Carvalho, Ângela
Para lá da tarefa: implicar os estudantes na aprendizagem de línguas estrangeiras no ensino superior (2019)
Book
Almeida, José Domingues de ; Auf der Maur Tomé, Simone ; Bacquelaine, Françoise ; Lorenzo, Mónica; Duarte, Isabel Margarida ; Hurst, Nicolas ; Kind, Anette ; Nicolás Martínez, Pilar; Rodrigues, Sónia Valente
A Linguística na Formação do Professor: das teorias às práticas (2019)
Book
Leal, António; Oliveira, Fátima ; Silva, Maria de Fátima Henriques da ; Duarte, Isabel Margarida ; Veloso, João ; Silvano, Maria da Purificação; Rodrigues, Sónia Valente
O verbo explicar em enunciados de testes de avaliação do ensino básico : estudo de valores semânticos e pragmáticos (2018)
Chapter or Part of a Book
Rodrigues, Sónia Valente ; Duarte, Isabel Margarida ; Silvano, Maria da Purificação

See all (14)

Of the same scientific areas

Timão de Atenas (2016)
Book
Shakespeare, William ; Ribeiro, Nuno Pinto
Sister, can you hear the deep blue of the sea? (2018)
Book
Barata, Gilda Nunes ; Vasconcelos, Filomena
Para lá da tarefa: implicar os estudantes na aprendizagem de línguas estrangeiras no ensino superior (2019)
Book
Almeida, José Domingues de ; Auf der Maur Tomé, Simone ; Bacquelaine, Françoise ; Lorenzo, Mónica; Duarte, Isabel Margarida ; Hurst, Nicolas ; Kind, Anette ; Nicolás Martínez, Pilar; Rodrigues, Sónia Valente

See all (87)

Of the same book

Algunas reflexiones en torno a la gramática cognitiva en el aula de ELE (2018)
Chapter or Part of a Book
Fernández dos Santos, Mirta
Recommend this page Top
Copyright 1996-2024 © Reitoria da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page created on: 2024-09-05 05:05:22 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal