Resumo (PT):
O artigo põe em discussão questões relacionadas com a construção
de uma rubrica de avaliação para defesa pública de relatórios de mestrado
em ensino de línguas. Suscitada pela necessidade de melhoria de
procedimentos e harmonização de práticas e instrumentos de avaliação
em diferentes cursos de mestrado em ensino de línguas, a criação de
uma rubrica para avaliação da defesa pública do relatório final é o objeto
desta comunicação. O texto tem a estrutura seguinte: (i) análise de documentos
de referência para a defesa pública no contexto académico
específico e de rubricas similares em uso noutros contextos; (ii) descrição
do contexto comunicativo académico inerente ao género oral formal
‘defesa pública’ e das suas partes constitutivas; (iii) apresentação da
estrutura da rubrica; (iv) enunciação das fases de produção do protótipo
em construção.
Abstract (EN):
The aim of this paper is to discuss issues related to the construction of an assessment rubric for the viva
(public defense) of the final report resulting from teaching practice internships. Both theoretical and practical considerations
which underpin the methodology adopted in this process will be discussed. The institutional context is the
master’s degrees in teaching languages at the Faculty of Arts and Humanities, the University of Porto (FLUP). This
process was initiated in response to a jointly-perceived need to enhance quality assurance in assessment procedures
and to harmonize practices and instruments used in the different masters in teaching. Thus, the subject of this paper
is the construction of a criteria-based rubric to assess performance levels for the evaluation of the viva of the teaching
practice final report. The process underlying its construction entailed the following phases: (i) analysis of both
regulatory documents for vivas at the University of Porto and of similar rubrics in use in other university contexts; (ii)
description of the communicative situation inherent in this formal, oral discourse genre in an academic context and of
its constituent parts; (iii) the structure of the assessment rubric; (iv) the writing of a prototype of the rubric.
Idioma:
Português
Tipo (Avaliação Docente):
Científica