Saltar para:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Logótipo
Você está em: Início > Publicações > Visualização > The clear line in comics and cinema: a transmedial approach

The clear line in comics and cinema: a transmedial approach

Título
The clear line in comics and cinema: a transmedial approach
Tipo
Livro
Ano
2022
Autores
Barros, David Pinho
(Autor)
FLUP
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Indexação
Crossref
Classificação Científica
CORDIS: Humanidades
Outras Informações
Resumo (PT):
Abstract (EN): Historical and theoretical analysis of the “clear line” style in comics and cinema The “clear line”, a term coined in 1977 by Dutch essayist and artist Joost Swarte, has become shorthand in the field of comics studies for the style originally developed by Hergé and the École de Bruxelles. It refers to certain storytelling strategies that generate a deceptively simple, lucid and hygienic narration: in Philippe Marion’s words, it is a style “made out of light, fluidity and limpid clarity”. By cataloguing and critically analysing clear line comics from historical and theoretical perspectives, this book offers a new outlook on the development of the style in the 20th and 21st centuries, especially focused on the context of the European bande dessinée. In addition, it pioneeringly expands the concept of “clear line” to other artistic domains by introducing and defending its transmedial use, which is particularly relevant for the understanding of the oeuvres of certain filmmakers of the 20th century working in the postwar period, such as Yasujirô Ozu in Japan, Jacques Tati in France and Frank Tashlin in the United States. The Clear Line in Comics and Cinema is therefore a key theoretical work for both bande dessinée enthusiasts and comics scholars, as well as a fundamental contribution to present-day film studies and transmedial narratology.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Notas: Mais informação em: https://lup.be/products/173610
Nº de páginas: 266
ISBN: 978-94-6270-320-9
ISBN Eletrónico: 978-94-6166-443-3
Coleção: Studies in european comics and graphic novels; 10
Documentos
Não foi encontrado nenhum documento associado à publicação.
Publicações Relacionadas

Dos mesmos autores

Holiday Poetics: Summer Leisure and the Narrative Arts [Imaginaires: No. 24 (2022)] (2022)
Outra Publicação em Revista Científica Internacional
Barros, David Pinho
Materiais para o fim do mundo 6 (2016)
Livro
Eiras, Pedro; Barros, David Pinho; Bértolo, José; Mendonça, Luís
A fotonovela: o estereótipo como surpresa (2022)
Livro
Baetens, Jan; Barros, David Pinho
Vanishing point (2022)
Capítulo ou Parte de Livro
Barros, David Pinho
Perspective (2022)
Capítulo ou Parte de Livro
Barros, David Pinho

Ver todas (11)

Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2024 © Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z  I Livro de Visitas
Página gerada em: 2024-09-03 às 18:17:39 | Política de Utilização Aceitável | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias