Methods of Curricular Development
| Keywords |
| Classification |
Keyword |
| OFICIAL |
Curricula Studies |
Instance: 2010/2011 - 1S
Cycles of Study/Courses
Teaching language
Portuguese
Objectives
-- To acquire knowledge on elements and processes of curricular development in schools; on the logic of territorialization; and on ways of realizing continuous and formative assessment practices;
-- To contextualize the role projects play in institutions and schools in concretizing the principles of a "school of success with all and for all";
-- To question educational and training practices, regarding issues and implications that occur, from a research and reflexivity perspective.
Program
- School as place of curricular decision-making;
- The organization of pedagogical/curricular work;
- Modes of pedagogical work;
- The planning of teaching-learning processes within different models of school-making;
- Teachers and students in their relationships with knowledge;
- From the national curriculum to the school's/grouping of schools’ educational project;
- Constructing innovation;
- The technicist model and the action-research model in conceiving and managing projects;
- School/grouping of schools and class curricular projects in the making of school autonomy;
- Curriculum in post-modern times and emancipation as an educational guiding principle;
- A curricular perspective on evaluation/Models of evaluating learning;
- Evaluation as an encompassing and globalizing process of the educational act;
- Opting for continuous and formative evaluation;
Mandatory literature
LEITE, Carlinda ; “A avaliação e o ensino-aprendizagem em função de competências – porquê? como?”, Correio da Educação, nº 71, , Suplemento especial, CRIAP/Asa, (2006)
LEITE, Carlinda e FERNANDES, Preciosa ; Avaliação das aprendizagens dos alunos. Novos contextos novas práticas,, Edições ASA, (2002a)
LEITE, Carlinda e FERNANDES, Preciosa ; “A organização das escolas por Agrupamentos: de uma autonomia prometida a uma prática comprometida”, in LEITE, C e LOPES, A (0rg). Escola, currículo e formação de identidades, Edições ASA, , (2007)
APPLE, Michael ; “As políticas do conhecimento oficial: faz sentido a ideia de um currículo nacional”, in APLLE, M. Políticas culturais e Educação, Porto Editora, (1999)
LEITE, Carlinda ; “ Projecto Educativo de Escola - porquê? Para quê? E o quê?”, in Para uma escola curricularmente inteligente, , Edições ASA, (2002)
LEITE, Carlinda ; “A avaliação e o ensino-aprendizagem em função de competências – porquê? como?”, Correio da Educação, nº 71, , Suplemento especial, CRIAP/Asa, (2006)
PERRENOUD, Philipe ; Os procedimentos habituais de avaliação. Obstáculos à mudança das práticas pedagógicas”, in Avaliação da excelência à regulação das aprendizagens. Entre duas lógicas. , Porto Alegre: Artmed, (1999)
DOLL, William; Currículo: uma perspectiva pós-moderna, , Porto Alegre: Artmed, (2002
LEITE, Carlinda ; “A Flexibilização Curricular na construção de uma escola mais democrática e mais inclusiva”, in Território Educativo, Porto: DREN., (1999)
LEITE, Carlinda e FERNANDES, Preciosa ; Avaliação e suas práticas nas novas concepções curriculares”, in Correio da Educação, nº 38, , Suplemento especial, CRIAP/Asa, (2002c)
LESNE, Marcel ; Modos de trabalho pedagógico”, in Trabalho pedagógico e formação de adultos, Fundação Calouste Gulbenkian, (1977)
Leite, Carlinda ; “Um olhar curricular sobre a avaliação”, in Leite et al (1993), Avaliar a avaliação., Edições Asa, (1993)
LEITE, Carlinda e FERNANDES, Preciosa ; “Potencialidades e Limites da gestão local do currículo para (e na) construção de uma escola com sentido para todos”, in Gestão Flexível do Currículo. Reflexões de formadores e investigadores. , Lisboa: DEB, (2002b)
LEITE, Carlinda ; “A avaliação e o ensino-aprendizagem em função de competências – porquê? como?”, Correio da Educação, nº 71, , Suplemento especial, CRIAP/Asa, (2006)
LEITE, Carlinda e FERNANDES, Preciosa ; Avaliação das aprendizagens dos alunos. Novos contextos novas práticas,, Edições ASA, (2002a)
LEITE, Carlinda e FERNANDES, Preciosa ; “A organização das escolas por Agrupamentos: de uma autonomia prometida a uma prática comprometida”, in LEITE, C e LOPES, A (0rg). Escola, currículo e formação de identidades, Edições ASA, , (2007)
APPLE, Michael ; “As políticas do conhecimento oficial: faz sentido a ideia de um currículo nacional”, in APLLE, M. Políticas culturais e Educação, Porto Editora, (1999)
LEITE, Carlinda ; “ Projecto Educativo de Escola - porquê? Para quê? E o quê?”, in Para uma escola curricularmente inteligente, , Edições ASA, (2002)
LEITE, Carlinda ; “A avaliação e o ensino-aprendizagem em função de competências – porquê? como?”, Correio da Educação, nº 71, , Suplemento especial, CRIAP/Asa, (2006)
PERRENOUD, Philipe ; Os procedimentos habituais de avaliação. Obstáculos à mudança das práticas pedagógicas”, in Avaliação da excelência à regulação das aprendizagens. Entre duas lógicas. , Porto Alegre: Artmed, (1999)
DOLL, William; Currículo: uma perspectiva pós-moderna, , Porto Alegre: Artmed, (2002
LEITE, Carlinda ; “A Flexibilização Curricular na construção de uma escola mais democrática e mais inclusiva”, in Território Educativo, Porto: DREN., (1999)
LEITE, Carlinda e FERNANDES, Preciosa ; Avaliação e suas práticas nas novas concepções curriculares”, in Correio da Educação, nº 38, , Suplemento especial, CRIAP/Asa, (2002c)
LESNE, Marcel ; Modos de trabalho pedagógico”, in Trabalho pedagógico e formação de adultos, Fundação Calouste Gulbenkian, (1977)
Leite, Carlinda ; “Um olhar curricular sobre a avaliação”, in Leite et al (1993), Avaliar a avaliação., Edições Asa, (1993)
LEITE, Carlinda e FERNANDES, Preciosa ; “Potencialidades e Limites da gestão local do currículo para (e na) construção de uma escola com sentido para todos”, in Gestão Flexível do Currículo. Reflexões de formadores e investigadores. , Lisboa: DEB, (2002b)
Teaching methods and learning activities
Lecturing
Debate
Group work
Supervised field work
Students' presentation of assignments
Activity simulation
Tutorials
keywords
Social sciences > Educational sciences
Social sciences > Educational sciences
Evaluation Type
Distributed evaluation with final exam
Assessment Components
| Description |
Type |
Time (hours) |
Weight (%) |
End date |
| Attendance (estimated) |
Participação presencial |
44,00 |
|
|
|
Total: |
- |
0,00 |
|
Eligibility for exams
- To qualify, a student must have a minimum grade of 8 (out of 20) in each evaluation moment, as demanded by the regulations (cf. article 9)
In case a student has not obtained qualification, and as long as it has been negotiated with the lecturer in advance, he/she may:
- Do all the expected assignments for evaluation, each assignment being evaluated according to their weight in the final classification, and the necessary adjustments in presentation format
- Write a final exam worth 100% of the grade.
Calculation formula of final grade
Written review - 30%
Written Synthesis - 40%
Participation in forums - 20%
Presentations of assignments - 10%
Examinations or Special Assignments
In specific cases, given necessary proof and with prior agreement from the Co-ordinating body, written exams may be substituted by oral exams.
Special assessment (TE, DA, ...)
Students who, legally, do not have to comply with minimal class attendance, will be evaluated according to their:
- participation in forums - 20%
- text analysis and written synthesis - 20%
- written review of a work (final exam) - 60%
Classification improvement
Improving final classification can be achieved by writing a new exam to that effect.