Questões Aprofundadas das Políticas de Diferença
Instance: 2004/2005 - 2S
Cycles of Study/Courses
| Acronym |
No. of Students |
Study Plan |
Curricular Years |
Credits UCN |
Credits ECTS |
Contact hours |
Total Time |
| MCE |
30 |
Plano oficial 2000 |
1 |
4 |
12 |
- |
|
Main Bibliography
Castells, Manuel (2002) A Sociedade em Rede. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian (original de 1996);
Cortesão, Luiza e Stoer, Stephen R. (1996) "A Interculturalidade e a Educação Escolar: Dispositivos Pedagógicos e a Construção da Ponte entre Culturas", Inovação, 9, 35-51.
Dale, Roger (1989) The State and Education Policy. Milton Keynes: Open University Press;
Dale, Roger (2002) "Globalização e Educação: Demonstrando a Existência de uma ‘Cultura Educacional Mundial Comum’ ou Localizando uma ‘Agenda Globalmente Estruturada para a Educação’?", Educação, Sociedade & Culturas, 16, 133-169.
Estêvão, Carlos (2004) “Educação, Justiça e Direitos Humanos”, Lição da Síntese, Provas de Agregação, Universidade do Minho, Instituto de Educação e Psicologia.
Magalhães, António M. e Stoer, Stephen R. (2001) A Escola para Todos e a Excelência Académica. Porto: Profedições.
Magalhães, António M. e Stoer, Stephen R. (2005) "Knowledge in the Bazaar: Pro-Active Citizenship in the Learning Society”, in Michael Kuhn e Ronald Sultana (Orgs.) Homo Sapiens Europeus? – Creating the European Learning Citizen. Nova Iorque: Peter Lang.
Magalhães, António M. e Stoer, Stephen R. (2005) “A Reconfiguração da Educação Inter/Multicultural" , Revista Grifos, 105-114.
Olssen, Mark, Codd, John e O’Neill, Anne-Marie (2004) “Democracy, Citizenship and the ‘Thin’ Community”, in Olssen, Mark, Codd, John e O’Neill, Anne-Marie (Orgs.) Education Policy, Globalization, Citizenship & Democracy. Londres: Sage, 216-244.
Rowland, Robert (1987) Antropologia, História e Diferença - alguns aspectos, Porto: Edições Afrontamento.
Santos, Boaventura Sousa (1997) "Por uma concepção multicultural de direitos humanos", Revista Crítica de Ciências Sociais, 48, 1-32.
Stoer, Stephen R (2001) "Desocultando o Voo das Andorinhas: Educação Inter/multicultural Crítica como Movimento Social" in Stoer, Stephen R., Cortesão, Luiza e Correia, José Alberto (orgs.) Transnacionalização da Educação: Da Crise da Educação à “Educação” da Crise. Porto: Edições Afrontamento.
Stoer, Stephen R. e Magalhães, António M. (2001) "A Incomensurabilidade da Diferença e o Anti-anti-etnocentrismo", in David Rodrigues (Org.) Educação e Diferença. Porto: Porto Editora, 35-48.
Stoer, Stephen R. e Magalhães, António M. (2003a) “Educação, Conhecimento e a Sociedade em Rede”, Educação e Sociedade, 24, 85, 1179-1202).
Stoer, Stephen R. e Magalhães, António M. (2003b) “A Reconfiguração do Contrato Social Moderno. Novas Cidadanias e Educação”, in David Rodrigues (Org.) Perspectivas sobre a Inclusão. Porto: Porto Editora, 13-24.
Stoer, Stephen R. e Magalhães, António M. (2005) “A Europa como um Bazar, Contributo para a Análise da Reconfiguração dos Estados-nação no Contexto Europeu e das Novas Formas de ‘Viver em Conjunto’”, in António Teodoro e Carlos Alberto Torres (Orgs.) Educação Crítica & Utopia. Porto: Edições Afrontamento.
Stoer, Stephen, Magalhães, António M. e Rodrigues, David (2004) Os Lugares de Exclusão Social. São Paulo: Cortez Editora
Complementary Bibliography
Anderson, Benedict (1983), Imagined Communities. Londres: Verso.
Beck, Ulrich (1992) The Risk Society: Towards a New Modernity. Londres: Sage.
Beck, Ulrich, Giddens, Anthony and Lash, Scott (1994) Reflexive Modernisation. Cambridge: Polity Press.
Bernstein, Basil (1996) Pedagogy Symbolic Control and Identity. Londres: Taylor & Francis.
Carnoy, Martin (2001) “The role of the state in the new global economy”, in Johan Muller, Nico Cloete e Shireen Badat (orgs.) Challenges of Globalisation: South African Debates with Manuel Castells. Cape Town: Maskew Miller/Longman, 22-34.
Castells, Manuel (1997) The Rise of Network Society. Oxford: Blackwell.
Castells, Manuel (2001) “Growing identity organically”, in Johan Muller, Nico Cloete, Shireen Badat (orgs.) Challenges of Globalisation. Cidade do Cabo: Maskew Miller/Longman, 114-125.
Coulby, David (1997) “Intercultural Education in the United States of America and Europe: some parallels and convergences in research and policy”, European Journal of Intercultural Studies, 8, 1, pp. 97-104.
Evaluation Type
Distributed evaluation without final exam