Accompanyng Seminar
Instance: 2004/2005 - 1S
Cycles of Study/Courses
| Acronym |
No. of Students |
Study Plan |
Curricular Years |
Credits UCN |
Credits ECTS |
Contact hours |
Total Time |
| MCE |
66 |
Plano oficial 2000 |
1 |
2 |
6 |
- |
|
Main Bibliography
BERGER, Guy (1992). A investigação em educação: modelos sócio/epistemológicos e inserção institucional. Revista de Psicologia e de Ciências da Educação, n º 3-4, 23-36.
BOURDIEU, Pierre (1989) O Poder Simbólico. Lisboa: Difel.
ALMEIDA, João F. e PINTO, José M. (1976) A investigação nas Ciências Sociais. Lisboa: Editorial Presença.
SILVA, A. Santos e PINTO, José M. (1976) Metodologia das Ciências Sociais. Porto: Edições Afrontamento.
NUNES, A. Sedas (1976) Questões Preliminares sobre Ciências Sociais. Lisboa: Cadernos GIS
SANTOS, Boaventura de S. (1995) Toward a New Commom Sense. Londres: Routledge.
BERTHIER, P. (1996) L’ethnographie de l’école, éloge critique, Paris: Ed. Economica.
BLUMER, H. (1982) El interaccionismo simbólico: perspectiva y método. Barcelona: Hora.
DE BRUYNE, P.; HERMAN, J.; SCHOUTHEETE, M. (1991) Dinâmica da pesquisa em ciências sociais - os pólos da prática metodológica, Rio de Janeiro, Francisco Alves Editora.
L’ECUYER, René (1988) L’analyse de contenu: notion et étapes. In Jean-Pierre DESLAURIERS (dir.).Les méthodes de la recherche qualitative. Québec: Presses de l’Université du Québec
Complementary Bibliography
BARRET, Gisèle (1973) Pédagogie de l'expression dramatique, ou L'expression dramatique: pour une théorie de la pratique. Montréal: L'auteure, 121 p.
BARRET, Gisèle (1986) Essai sur la pédagogie de la situation en expression dramatique et en éducation. Montréal: U. de M., «Sciences de l'éducation», rapport n° 25, iv-194p.
BARRET, Gisèle (s.d) Réflexions... pour les enseignants de l'expression dramatique. Pratique, didactique, théorique. S.l., 261p.
BOGDAN, R & BILKEN, S. (1994). Investigação qualitativa em educação, uma introdução à teoria e aos métodos, Porto: Porto Editora.
BOLTANSKI, L. e CHIAPELLO, Ève (1999). Le Nouvel Esprit du Capitalisme. Paris: Éditiions Gallimard.
BONAMI, Michel; GARANT, Michèle (éds) Systèmes scolaires et pilotage de l’innovation. Émergences et implantation du changement. Bruxelas: De Boeck Université & Larcier.
BOUDON, R. (s.d.). Os Métodos em Sociologia. Lisboa: Ed. Rolim.
BOURDIEU, Pierre (1993) La Misère du Monde, Paris: Seuil.
CLAPIER-VALLADON, S., (1980). L'Enquête Psycho-sociale et son Analyse de Contenu. in Psychologie Française, Tome 25 nº 2, p. 149-160.
CORREIA, José Alberto (1997). Inovação pedagógica e formação de professores. Porto: Edições ASA;
FERRAROTTI, Franco (1983) Histoire et Histoires de Vie, Paris: Librairie des Merídiens.
FOUCAULT, Michel (1973) Moi, Pierre Riviere, avant egorgé ma mère, ma soeur et mon père…, Paris: Ed. Gallimard.
FOUREZ, G. (1994) La construccion del connocimento científico. Madrid. Narcea S.A. Ediciones
HAMEL, Jacques (1998) “The Positions of Pierre Bourdieu and Alan Touraine respecting qualitative methods”, British Journal of Sociology, 49, 1, 1-19.
HUBERMAN, A.M. et al. (1991). Analyse des Données Qualitatives. Bruxelas: De Boeck Université.
JOSSO, Marie-Christine (2002). Experiências de vida e formação. Lisboa: Educa – Formação;
KAUFMAN, J-C. (1996). L’entretien compréhensif, Paris, Nathan
LANDIER, Jean-Claude; BARRET, Gisèle, (1999) Expression dramatique, théâtre, Hatier Pédagogie, 239 p.
MEIRIEU, P (1994) “L’ émergence d’un nouveau discours pédagogique”, in Avanzini, Guy (Dir) Sciences de l’éducation: regards multiples. Berne: Peter Lang SA
SCHÖN, Donald (1995). The reflective practitioner: how professionals think in action. London: Arena
SILVA, A. S. & PINTO, J. M. (org.). DE BRUYNE, P.; HERMAN, J.; SCHOUTHEETE, M. (1991). Dinâmica da pesquisa em ciências sociais - os pólos da prática metodológica, Rio de Janeiro, Francisco Alves Editora.
Evaluation Type
Distributed evaluation without final exam