Theory and Hystory on Gender, the Body and Violence
| Keywords |
| Classification |
Keyword |
| OFICIAL |
Educational Sciences |
Instance: 2017/2018 - 1S 
Cycles of Study/Courses
Teaching language
Suitable for English-speaking students
Objectives
- deepen the knowldge about the historical processes in gender violence
Learning outcomes and competences
1. Historical studies on body and violence
Working method
Presencial
Pre-requirements (prior knowledge) and co-requirements (common knowledge)
See the Regulation of the Master in Sciences of Education.
Program
Historical and gender studies on body and violence
Mandatory literature
Abreu, Carlos; Limpos, Sadios e Dóceis. História da Saúde Escolar em Portugal no Estado Novo, 1999
AAVV; Corpo: Estado, medicina e sociedade no tempo da I República, Comissão Nacional para as Comemorações do Centenário da República
Brasão, Inês Paulo; Dons e Disciplinas do Corpo Feminino: os Discursos sobre o Corpo na História do Estado Novo., 1999
COOTER, Roger ; The turn of the body: history and the politics of the corporeal., Ciencia, Pensamiento y Cultura. CLXXXVI 743. maio-junho 2010, pp.393-405., 2010
Corbin, Alain; Histoire du Corps, 2005
AMARAL, Anabela Araújo de Carvalho ; Da medicina Escolar à Saúde da Escola. A Medicina e a Saúde Escolares em Portugal (Finais do século XIX, Início do século XX), 2016
Teaching methods and learning activities
The sellected methodology is accordingly with the contents and the objetivos of the subject.
Evaluation Type
Distributed evaluation without final exam
Assessment Components
| designation |
Weight (%) |
| Apresentação/discussão de um trabalho científico |
30,00 |
| Participação presencial |
10,00 |
| Trabalho escrito |
60,00 |
| Total: |
100,00 |
Amount of time allocated to each course unit
| designation |
Time (hours) |
| Apresentação/discussão de um trabalho científico |
3,00 |
| Estudo autónomo |
50,00 |
| Frequência das aulas |
49,00 |
| Trabalho de campo |
15,00 |
| Trabalho de investigação |
30,00 |
| Trabalho escrito |
40,00 |
| Total: |
187,00 |
Eligibility for exams
Distributive evaluation without final exam.
Participation in classes - 10%;
Presentation of a work elaborated in group - 30%;
Invidual assignment - 60%.
Calculation formula of final grade
Participation in classes - 10%;
Presentation of a work elaborated in group - 30%;
Invidual assignment - 60%.
Examinations or Special Assignments
UP General Regulation
Internship work/project
None.
Special assessment (TE, DA, ...)
UP general Regulation.
Classification improvement
MCED Regulation.
Observations
None.