Saltar para:
Logótipo
Você está em: Início > Publicações > Visualização > Everyday life and everyday learning: the ways in which pre-service teacher education curriculum can encourage personal dimensions of teacher identity

Everyday life and everyday learning: the ways in which pre-service teacher education curriculum can encourage personal dimensions of teacher identity

Título
Everyday life and everyday learning: the ways in which pre-service teacher education curriculum can encourage personal dimensions of teacher identity
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2012
Autores
Fátima Pereira
(Autor)
FPCEUP
Revista
Vol. 35 1
Páginas: 17-38
ISSN: 0261-9768
Editora: Taylor & Francis
Indexação
Publicação em ISI Web of Knowledge ISI Web of Knowledge - 0 Citações
Publicação em Scopus Scopus - 2 Citações
Classificação Científica
FOS: Ciências sociais > Ciências da educação
Outras Informações
ID Authenticus: P-002-GTB
Abstract (EN): This article presents and discusses the findings of a research project, the main objective of which is to identify curriculum components that promote personal development as a nuclear part of teacher professional identity formation through pre-service teacher education. Curriculum is viewed as an ecological scenario with different subsystems and both as formal and informal. Identity formation is conceived as an ever-provisional result of a double transaction: the biographical one and the relational one. The curricula of four different historical periods of pre-service teacher education in Portugal and the professional identity of teachers trained within them were characterised through collection and analysis of documents and biographical narratives. Crossing results from the four periods, the quality of school climate emerges as an important variable to the quality of the teachers' identity. The lifelong learning ethos seems to emerge when the training curriculum connects everyday learning with everyday life, namely by urging the students' involvement in school life, peer learning activities and peer and teacher educators' informal learning activities.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Contacto: amelia@fpce.up.pt
Nº de páginas: 22
Documentos
Não foi encontrado nenhum documento associado à publicação com acesso permitido.
Publicações Relacionadas

Dos mesmos autores

Cooperation partnerships in higher education: project result 1: report on the status of internationalisation of teacher education (2022) (2022)
Relatório Técnico
B. M. Aguado; A. Basinska; Paulo Simões Carvalho; Maria Couto; A. Cywinski; J. Domagata; Leanete Dotta; Cláudio Farias; Rosa Tomás Ferreira; João Alberto Pinto; I. Jazukiewicz; M. Kopalska; A. Linka; Amélia Lopes; L. M. Marquèz; Carla Morais; A. Murawska; Paulo Nogueira; M. R. Palau; Elsa Pacheco...(mais 14 autores)
Uma revolução na formação inicial de professores (2006)
Livro
Amélia Lopes; Cristina Sousa; Fátima Pereira; Rafael Tormenta; Rosália Rocha
Trabalho docente, subjetividade e formação (2015)
Livro
Amélia Lopes; Fátima Pereira; Marianaide Freitas; António Freitas
Projecto cria-se: educar e formar para a criatividade (1997)
Livro
Agostinho Ribeiro; Amélia Lopes; Fátima Pereira; Luísa Barbosa; Manuela Fidalgo; Marília Sousa
Formação contínua de professores 1992-2007: contributos de investigação para uma apreciação retrospectiva (2011)
Livro
Amélia Lopes; Ana Mouraz; Elisabete Ferreira; Fátima Pereira; Preciosa Fernandes; Jacinta Moreira; Lurdes Lima; Lurdes Rodrigues

Ver todas (77)

Da mesma revista

The state, curriculum and teacher education in Portugal: 1926-1981 (1995)
Artigo em Revista Científica Internacional
Stephen R. Stoer; Luiza Cortesão
Preparing pre-service teachers to embrace research-informed teaching practice: a crossnational study of teacher educators' capabilities (2025)
Artigo em Revista Científica Internacional
Marta Kowalczuk-Waledziak; Amélia Lopes; Erika Kopp; Rita Sousa; Tomasz Prymak
Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Medicina Dentária da Universidade do Porto  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z
Página gerada em: 2025-09-27 às 14:00:47 | Política de Privacidade | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias | Livro Amarelo Eletrónico