Saltar para:
Logótipo
Você está em: Início > Publicações > Visualização > Musical training influences linguistic abilities in 8-year-old children: more evidence for brain plasticity

Musical training influences linguistic abilities in 8-year-old children: more evidence for brain plasticity

Título
Musical training influences linguistic abilities in 8-year-old children: more evidence for brain plasticity
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2009
Autores
Sylvain Moreno
(Autor)
FADEUP
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Carlos Marques
(Autor)
FADEUP
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Andreia Santos
(Autor)
FADEUP
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Manuela Santos
(Autor)
FADEUP
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Mireille Besson
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Revista
Título: Cerebral CortexImportada do Authenticus Pesquisar Publicações da Revista
Vol. 19 3
Páginas: 712-723
ISSN: 1047-3211
Indexação
Publicação em ISI Web of Science ISI Web of Science
PsycInfo
Classificação Científica
FOS: Ciências médicas e da saúde > Medicina básica
Outras Informações
ID Authenticus: P-003-MP4
Abstract (EN): We conducted a longitudinal study with 32 nonmusician children over 9 months to determine 1) whether functional differences between musician and nonmusician children reflect specific predispositions for music or result from musical training and 2) whether musical training improves nonmusical brain functions such as reading and linguistic pitch processing. Event-related brain potentials were recorded while 8-year-old children performed tasks designed to test the hypothesis that musical training improves pitch processing not only in music but also in speech. Following the first testing sessions nonmusician children were pseudorandomly assigned to music or to painting training for 6 months and were tested again after training using the same tests. After musical (but not painting) training, children showed enhanced reading and pitch discrimination abilities in speech. Remarkably, 6 months of musical training thus suffices to significantly improve behavior and to influence the development of neural processes as reflected in specific pattern of brain waves. These results reveal positive transfer from music to speech and highlight the influence of musical training. Finally, they demonstrate brain plasticity in showing that relatively short periods of training have strong consequences on the functional organization of the children's brain.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Contacto: Mireille.Besson@incm.cnrs-mrs.fr
Notas: <a href="http://gateway.isiknowledge.com/gateway/Gateway.cgi?GWVersion=2&SrcAuth=Alerting&SrcApp=Alerting&DestApp=WOS&DestLinkType=FullRecord&KeyUT=000263162600020">Acesso à Web of Science</a> <br> <a href="http://www.scopus.com/record/display.url?eid=2-s2.0-59749101506&origin=resultslist">Acesso à Scopus</a>
Nº de páginas: 12
Documentos
Não foi encontrado nenhum documento associado à publicação com acesso permitido.
Publicações Relacionadas

Da mesma revista

The Prenatal Origin of Hemispheric Asymmetry: An In Utero Neuroimaging Study (2011)
Artigo em Revista Científica Internacional
Kasprian, G; Langs, G; Brugger, PC; Bittner, M; Weber, M; Arantes, M; Prayer, D
Feel the noise: relating individual differences in auditory imagery to the structure and function of sensorimotor systems (2015)
Artigo em Revista Científica Internacional
César F. Lima; Nadine Lavan; Samuel Evans; Zarinah Agnew; Andrea R. Halpern; Pradheep Shanmugalingam; Sophie Meekings; Dana Boebinger; Markus Ostarek; Carolyn McGettigan; Jane E. Warren; Sophie K. Scott
Adenosine A(2A) Receptors Modulate alpha-Synuclein Aggregation and Toxicity (2017)
Artigo em Revista Científica Internacional
Ferreira, DG; Batalha, VL; Vicente Miranda, H; Coelho, JE; Gomes, R; Goncalves, FQ; Real, JI; Rino, J; Albino Teixeira, A; Cunha, RA; Outeiro, TF; Lopes, LV
Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Medicina Dentária da Universidade do Porto  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z
Página gerada em: 2025-09-06 às 08:42:50 | Política de Privacidade | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias | Livro Amarelo Eletrónico