Saltar para:
Logótipo
Você está em: Início > Publicações > Visualização > Unsupervised Concept Drift Detection Using a Student-Teacher Approach

Unsupervised Concept Drift Detection Using a Student-Teacher Approach

Título
Unsupervised Concept Drift Detection Using a Student-Teacher Approach
Tipo
Artigo em Livro de Atas de Conferência Internacional
Ano
2020
Autores
Cerqueira, V
(Autor)
Outra
Gomes, HM
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Bifet, A
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Indexação
Outras Informações
ID Authenticus: P-00S-W44
Abstract (EN): Concept drift detection is a crucial task in data stream evolving environments. Most of the state of the art approaches designed to tackle this problem monitor the loss of predictive models. Accordingly, an alarm is launched when the loss increases significantly, which triggers some adaptation mechanism (e.g. retrain the model). However, this modus operandi falls short in many real-world scenarios, where the true labels are not readily available to compute the loss. These often take up to several weeks to be available. In this context, there is increasing attention to approaches that perform concept drift detection in an unsupervised manner, i.e., without access to the true labels. We propose a novel approach to unsupervised concept drift detection, which is based on a student-teacher learning paradigm. Essentially, we create an auxiliary model (student) to mimic the behaviour of the main model (teacher). At run-time, our approach is to use the teacher for predicting new instances and monitoring the mimicking loss of the student for concept drift detection. In a set of controlled experiments, we discovered that the proposed approach detects concept drift effectively. Relative to the gold standard, in which the labels are immediately available after prediction, our approach is more conservative: it signals less false alarms, but it requires more time to detect changes. We also show the competitiveness of our approach relative to other unsupervised methods. © 2020, Springer Nature Switzerland AG.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Documentos
Não foi encontrado nenhum documento associado à publicação.
Publicações Relacionadas

Dos mesmos autores

STUDD: a student-teacher method for unsupervised concept drift detection (2023)
Artigo em Revista Científica Internacional
Cerqueira, V; Gomes, HM; Bifet, A; Torgo, L
CapyMOA: Efficient Machine Learning for Data Streams in Python (2025)
Artigo em Revista Científica Internacional
Gomes, HM; Lee, A; Gunasekara, N; Sun, Y; Cassales, GW; Liu, J; Heyden, M; Cerqueira, V; Bahri, M; Koh, YS; Pfahringer, B; Bifet, A
Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Medicina Dentária da Universidade do Porto  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z
Página gerada em: 2025-09-30 às 13:31:45 | Política de Privacidade | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias | Livro Amarelo Eletrónico