Saltar para:
Logótipo
Você está em: Início > Publicações > Visualização > The underlying potential of NLP for microcontroller programming education

The underlying potential of NLP for microcontroller programming education

Título
The underlying potential of NLP for microcontroller programming education
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2024
Autores
Rocha, A
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Sousa, L
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Alves, M
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Armando Jorge Sousa
(Autor)
FEUP
Revista
Vol. 32
ISSN: 1061-3773
Editora: Wiley-Blackwell
Indexação
Publicação em ISI Web of Knowledge ISI Web of Knowledge - 0 Citações
Publicação em Scopus Scopus - 0 Citações
Outras Informações
ID Authenticus: P-016-RP9
Abstract (EN): The trend for an increasingly ubiquitous and cyber-physical world has been leveraging the use and importance of microcontrollers (mu C) to unprecedented levels. Therefore, microcontroller programming (mu CP) becomes a paramount skill for electrical and computer engineering students. However, mu CP poses significant challenges for undergraduate students, given the need to master low-level programming languages and several algorithmic strategies that are not usual in generic programming. Moreover, mu CP can be time-consuming and complex even when using high-level languages. This article samples the current state of mu CP education in Portugal and unveils the potential support of natural language processing (NLP) tools (such as chatGPT). Our analysis of mu CP curricular units from seven representative Portuguese engineering schools highlights a predominant use of AVR 8-bit mu C and project-based learning. While NLP tools emerge as strong candidates as students' mu C companion, their application and impact on the learning process and outcomes deserve to be understood. This study compares the most prominent NLP tools, analyzing their benefits and drawbacks for mu CP education, building on both hands-on tests and literature reviews. By providing automatic code generation and explanation of concepts, NLP tools can assist students in their learning process, allowing them to focus on software design and real-world tasks that the mu C is designed to handle, rather than on low-level coding. We also analyzed the specific impact of chatGTP in the context of a mu CP course at ISEP, confirming most of our expectations, but with a few curiosities. Overall, this work establishes the foundations for future research on the effective integration of NLP tools in mu CP courses.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Nº de páginas: 28
Documentos
Não foi encontrado nenhum documento associado à publicação.
Publicações Relacionadas

Da mesma revista

Improvement in Quality Control for Applications Used by Marine Engineers (2012)
Artigo em Revista Científica Internacional
Jose Orosa; Armando C. Oliveira
Improvement in Quality Control for Applications Used by Marine Engineers (2012)
Artigo em Revista Científica Internacional
Orosa, JA; Armando C. Oliveira
Evaluating an online augmented reality puzzle for DC circuits: Students' feedback and conceptual knowledge gain (2020)
Artigo em Revista Científica Internacional
Diana Urbano; Maria de Fátima Chouzal; Restivo, MT
Effect of the usage of wikis on an educational context (2012)
Artigo em Revista Científica Internacional
Pedro Abreu; Daniel Castro Silva; Pedro Mendes; Vasco Vinhas
Can spreadsheets solve demanding optimization problems? (2001)
Artigo em Revista Científica Internacional
Eugénio C. Ferreira; Romualdo Salcedo

Ver todas (6)

Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Medicina Dentária da Universidade do Porto  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z
Página gerada em: 2025-10-16 às 16:12:46 | Política de Privacidade | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias | Livro Amarelo Eletrónico