Saltar para:
Logótipo
Você está em: Início > Publicações > Visualização > Exploring Monitoring Systems Data for Driver Distraction and Drowsiness Research

Exploring Monitoring Systems Data for Driver Distraction and Drowsiness Research

Título
Exploring Monitoring Systems Data for Driver Distraction and Drowsiness Research
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2020
Autores
Sara Ferreira
(Autor)
FEUP
António Couto
(Autor)
FEUP
Revista
Título: SensorsImportada do Authenticus Pesquisar Publicações da Revista
Vol. 20 14
Páginas: 1-14
ISSN: 1424-3210
Editora: MDPI
Indexação
Publicação em ISI Web of Knowledge ISI Web of Knowledge - 0 Citações
Publicação em ISI Web of Science ISI Web of Science
Publicação em Scopus Scopus - 0 Citações
Classificação Científica
CORDIS: Ciências Sociais > Ciências psicológicas > Psicologia ; Ciências Tecnológicas > Engenharia > Engenharia civil
FOS: Ciências sociais > Psicologia ; Ciências da engenharia e tecnologias > Engenharia civil
Outras Informações
ID Authenticus: P-00S-ESX
Resumo (PT):
Abstract (EN): Driver inattention is a major contributor to road crashes. The emerging of new driver monitoring systems represents an opportunity for researchers to explore new data sources to understand driver inattention, even if the technology was not developed with this purpose in mind. This study is based on retrospective data obtained from two driver monitoring systems to study distraction and drowsiness risk factors. The data includes information about the trips performed by 330 drivers and corresponding distraction and drowsiness alerts emitted by the systems. The drivers’ historical travel data allowed defining two groups with different mobility patterns (short‐distance and long‐distance drivers) through a cluster analysis. Then, the impacts of the driver’s profile and trip characteristics (e.g., driving time, average speed, and breaking time and frequency) on inattention were analyzed using ordered probit models. The results show that long‐distance drivers, typically associated with professionals, are less prone to distraction and drowsiness than short‐distance drivers. The driving time increases the probability of inattention, while the breaking frequency is more important to mitigate inattention than the breaking time. Higher average speeds increase the inattention risk, being associated with road facilities featuring a monotonous driving environment. © 2020 by the authors.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Nº de páginas: 14
Documentos
Não foi encontrado nenhum documento associado à publicação com acesso permitido.
Publicações Relacionadas

Dos mesmos autores

Proposta de expansão da rede de cinemómetros da rede Ascendi (2022)
Relatório Técnico
Sara Ferreira; António Lobo; António Couto; Sérgio Duarte; Joana Cabral
Commuting in times of pandemic: insights from three stated preference surveys in Germany (2022)
Poster em Conferência Nacional
Manuel Filgueiras; Sara Ferreira; Marco Amorim; António Lobo; Mira Kern; Nora Fanderl; António Couto
AWAREE - A data driven towards driver attention (2018)
Poster em Conferência Nacional
Sara Ferreira; António Couto; José Pedro Tavares; Rosaldo Rossetti; Ana Bastos; António Lobo; Joana Dourado
Waves of change: Analysing transport mode choices across the pandemic (2022)
Poster em Conferência Internacional
Sara Ferreira; Marco Amorim; António Lobo; Manuel Filgueiras; Mira Kern; Nora Fanderl; António Couto
Road crashes and meteorological conditions in Porto, Portugal: An analysis with lagged effects (2018)
Poster em Conferência Internacional
António Lobo; Sara Ferreira; Isabel Iglesias; António Couto

Ver todas (56)

Das mesmas áreas científicas

AWAREE - A data driven towards driver attention (2018)
Poster em Conferência Nacional
Sara Ferreira; António Couto; José Pedro Tavares; Rosaldo Rossetti; Ana Bastos; António Lobo; Joana Dourado
The road ahead: bridging perspectives on truck platooning (2023)
Poster em Conferência Internacional
Vladimiro Lourenço; Sérgio Pedro Duarte; António Lobo; Sara Ferreira; Liliana Cunha
Monitoring and remediating driver’s distraction: A psychosocial approach (2023)
Poster em Conferência Internacional
Bruno Cardoso; Sara Ferreira; Luciano Moreira; António Lobo
Evaluation of drowsy driving risk using ocular measures and drivers’ self-evaluation (2020)
Poster em Conferência Internacional
Sónia Soares; António Lobo; Sara Ferreira; António Couto
Driver inattention: Differences between professional and non-professional drivers (2019)
Poster em Conferência Internacional
António Couto; António Lobo; Sara Ferreira

Ver todas (46)

Da mesma revista

yy Optical Fiber Temperature Sensors and Their Biomedical Applications (2020)
Outra Publicação em Revista Científica Internacional
Roriz, P; Susana Silva; Frazao, O; Novais, S
Wearable Health Devices-Vital Sign Monitoring, Systems and Technologies (2018)
Outra Publicação em Revista Científica Internacional
Dias, D; Cunha, JPS
Visualization of Urban Mobility Data from Intelligent Transportation Systems (2019)
Outra Publicação em Revista Científica Internacional
Sobral, T; Teresa Galvão Dias; José Luís Moura Borges
Visual Sensor Networks and Related Applications (2019)
Outra Publicação em Revista Científica Internacional
Costa, DG; Francisco Vasques; Collotta, M
Urban Safety: An Image-Processing and Deep-Learning-Based Intelligent Traffic Management and Control System (2021)
Outra Publicação em Revista Científica Internacional
Selim Reza; Hugo S. Oliveira; José J. M. Machado; João Manuel R. S. Tavares

Ver todas (228)

Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Medicina Dentária da Universidade do Porto  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z  I Livro de Visitas
Página gerada em: 2025-06-28 às 06:52:49 | Política de Utilização Aceitável | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias