Saltar para:
Logótipo
Você está em: Início > Publicações > Visualização > Can Qigong improve attention in adolescents? A prospective randomised controlled trial

Can Qigong improve attention in adolescents? A prospective randomised controlled trial

Título
Can Qigong improve attention in adolescents? A prospective randomised controlled trial
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2020
Autores
Leonel Duarte
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Mário Gonçalves
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Patrícia Mendes
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Luís Carlos Matos
(Autor)
FEUP
Henry Johannes Greten
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Jorge Machado
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Revista
Vol. 24 1
Páginas: 175-181
ISSN: 1360-8592
Editora: Elsevier
Indexação
Outras Informações
ID Authenticus: P-00Q-HDT
Abstract (EN): Introduction: The ability to direct and maintain attention is a prerequisite for learning. Qigong exercises are already commonly practiced in many developed countries to increase attention and memory. The main goal of this study was to examine whether Qigong would improve the attention levels of adolescents (12-14 years of age) when practiced as part of their physical education course. Method: Three groups of 22 individuals were considered: the verum group, which performed true Qigong; the control group, which performed sham, or placebo Qigong; and the waiting list group. In order to evaluate Qigong effects, attention tests (d2) were applied to all groups before the intervention period (t1) and after two and four weeks of practice (t2 and t3, respectively). Results: At t1, there was no significant difference between the verum, control and waiting list groups in all measurable features. After 4 weeks of exercise, the verum group was significantly superior in all measurable features in comparison to the control group and the waiting list group. Values in the waiting list group were generally worse than in the control group (placebo Qigong), but there was no significant difference between the control and waiting list group, showing that the placebo offered an effect that was not significantly greater than the effect of no intervention at all. Conclusion: 'White Ball' Qigong was able to improve attention in adolescents after 4 weeks of practice, leading us to conclude that it may be a useful tool when integrated into physical education classes.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Nº de páginas: 7
Documentos
Não foi encontrado nenhum documento associado à publicação.
Publicações Relacionadas

Da mesma revista

Problems of scientific methodology related to placebo control in Qigong studies: A systematic review (2020)
Outra Publicação em Revista Científica Internacional
Goncalves, M; Luis Carlos Matos; Duarte, L; Machado, J; Greten, HJ; Franconi, G
Non-invasive methods of computer vision in the posture evaluation of adolescent idiopathic scoliosis (2016)
Artigo em Revista Científica Internacional
Rozilene Maria C. Aroeira; Estevam B. de Las Casas; Antônio Eustáquio M. Pertence; Marcelo Greco; João Manuel R. S. Tavares
Influence of the order of aerobic and resistance exercise on hemodynamic responses and arterial stiffness in young normotensive individuals (2020)
Artigo em Revista Científica Internacional
Wagner Jorge Ribeiro Domingues; Antonio Henrique Germano-Soares; Bruno Remígio Cavalcante; Rinaldo Ramos Matias da Silva; Pollyana Mayara Nunhes; Gustavo Marçal Gonçalves da Silva; Ewertton Bezerra; Nórton Luís Oliveira; José Oliveira
Effects of taijiquan and qigong practice over behavioural disorders in school-age children: A pilot study (2019)
Artigo em Revista Científica Internacional
Jorge Manuel S. M. Rodrigues; Mariana Isabel C. P. Mestre; Luís Carlos Matos; Jorge Pereira Machado
Changes of skin electrical potential in acupoints from Ren Mai and Du Mai conduits during Qigong practice: Documentation of a clinical phenomenon (2019)
Artigo em Revista Científica Internacional
Luís Carlos Matos; Jorge Machado; Henry Johannes Greten; Fernando Jorge Monteiro

Ver todas (7)

Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Medicina Dentária da Universidade do Porto  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z
Página gerada em: 2025-09-27 às 17:23:57 | Política de Privacidade | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias | Livro Amarelo Eletrónico