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Towards a Continuous Biometric System Based on ECG Signals Acquired on the Steering Wheel

Título
Towards a Continuous Biometric System Based on ECG Signals Acquired on the Steering Wheel
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2017
Autores
Pinto, JR
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Ver página do Authenticus Sem ORCID
Jaime S Cardoso
(Autor)
FEUP
Lourenco, A
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Carreiras, C
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Revista
Título: SensorsImportada do Authenticus Pesquisar Publicações da Revista
Vol. 17
Página Final: 2228
ISSN: 1424-3210
Editora: MDPI
Outras Informações
ID Authenticus: P-00N-3DS
Abstract (EN): Electrocardiogram signals acquired through a steering wheel could be the key to seamless, highly comfortable, and continuous human recognition in driving settings. This paper focuses on the enhancement of the unprecedented lesser quality of such signals, through the combination of Savitzky-Golay and moving average filters, followed by outlier detection and removal based on normalised cross-correlation and clustering, which was able to render ensemble heartbeats of significantly higher quality. Discrete Cosine Transform (DCT) and Haar transform features were extracted and fed to decision methods based on Support Vector Machines (SVM), k-Nearest Neighbours (kNN), Multilayer Perceptrons (MLP), and Gaussian Mixture Models - Universal Background Models (GMM-UBM) classifiers, for both identification and authentication tasks. Additional techniques of user-tuned authentication and past score weighting were also studied. The method's performance was comparable to some of the best recent state-of-the-art methods (94.9% identification rate (IDR) and 2.66% authentication equal error rate (EER)), despite lesser results with scarce train data (70.9% IDR and 11.8% EER). It was concluded that the method was suitable for biometric recognition with driving electrocardiogram signals, and could, with future developments, be used on a continuous system in seamless and highly noisy settings.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Nº de páginas: 14
Documentos
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