Saltar para:
Logótipo
Você está em: Início > Publicações > Visualização > Clinical communication skills and professionalism education are required from the beginning of medical training - a point of view of family physicians

Clinical communication skills and professionalism education are required from the beginning of medical training - a point of view of family physicians

Título
Clinical communication skills and professionalism education are required from the beginning of medical training - a point of view of family physicians
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2018
Autores
Giuliani dos Santos Franco, CAGD
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Franco, RS
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Ceratti Lopes, JMC
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Severo M
(Autor)
FMUP
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Ver página do Authenticus Sem ORCID
Ferreira, MA
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Revista
Vol. 18
ISSN: 1472-6920
Editora: Springer Nature
Indexação
Publicação em ISI Web of Knowledge ISI Web of Knowledge - 0 Citações
Publicação em Scopus Scopus - 0 Citações
Outras Informações
ID Authenticus: P-00N-SB0
Abstract (EN): Background: The Brazilian undergraduate medical course is six years long. As in other countries, a medical residency is not obligatory to practice as a doctor. In this context, this paper aims to clarify what and when competencies in communication and professionalism should be addressed, shedding light on the role of university, residency and post-residency programmes. Methods: Brazilian family physicians with diverse levels of medical training answered a questionnaire designed to seek a consensus on the competencies that should be taught (key competencies) and when students should achieve them during their medical training. The data were analysed using descriptive statistics and correlation tests. Results: A total of seventy-four physicians participated; nearly all participants suggested that the students should achieve communication and professionalism competencies during undergraduate study (twenty out of thirty competencies - 66.7%) or during residency (seven out of thirty competencies - 23.33%). When competencies were analysed in domains, the results were that clinical communication skills and professionalism competencies should be achieved during undergraduate medical education, and interpersonal communication and leadership skills should be reached during postgraduate study. Conclusion: The authors propose that attainment of clinical communication skills and professionalism competencies should be required for undergraduate students. The foundation for Leadership and Interpersonal Abilities should be particularly formed at an undergraduate level and, furthermore, mastered by immersion in the future workplace and medical responsibilities in residency.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Nº de páginas: 13
Documentos
Não foi encontrado nenhum documento associado à publicação.
Publicações Relacionadas

Da mesma revista

Tools and resources for neuroanatomy education: a systematic review (2018)
Outra Publicação em Revista Científica Internacional
Arantes, M; Arantes, J; tavares, ma
Visual Thinking Strategies in medical education: a systematic review (2023)
Artigo em Revista Científica Internacional
Cerqueira, AR; Alves, AS; Matilde Soares; Hailey, D; Loureiro, D; Baptista, S
The impact of students and curriculum on self-study during clinical training in medical school: a multilevel approach (2017)
Artigo em Revista Científica Internacional
Barbosa, J; Silva, A; tavares, ma; Severo M
Teaching communication skills in clinical settings: comparing two applications of a comprehensive program with standardized and real patients (2014)
Artigo em Revista Científica Internacional
IP Carvalho; Pais VG ; Silva FR; R Martins; Figueiredo- Braga Margarida ; Pedrosa R ; Almeida SS; Correia LM ; Ribeiro- Silva R; Castro-Vale I; Teles A ; Mota Cardoso R.
Stigma about mental disease in Portuguese medical students: a cross-sectional study (2021)
Artigo em Revista Científica Internacional
Moreira, AR; Oura, MJ; Paulo Santos

Ver todas (22)

Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Medicina Dentária da Universidade do Porto  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z
Página gerada em: 2025-09-29 às 03:32:49 | Política de Privacidade | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias | Livro Amarelo Eletrónico