Saltar para:
Logótipo
Você está em: Início > Publicações > Visualização > Energy-Optimal Motion Planning for Multiple Robotic Vehicles With Collision Avoidance

Energy-Optimal Motion Planning for Multiple Robotic Vehicles With Collision Avoidance

Título
Energy-Optimal Motion Planning for Multiple Robotic Vehicles With Collision Avoidance
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2016
Autores
Hausler, AJ
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Saccon, A
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Hauser, J
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Pascoal, AM
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Revista
Vol. 24
Páginas: 867-883
ISSN: 1063-6536
Editora: IEEE
Outras Informações
ID Authenticus: P-00G-VTR
Abstract (EN): We propose a numerical algorithm for multiple-vehicle motion planning that explicitly takes into account the vehicle dynamics, temporal and spatial specifications, and energy-related requirements. As a motivating example, we consider the case where a group of vehicles is tasked to reach a number of target points at the same time (simultaneous arrival problem) without colliding among themselves and with obstacles, subject to the requirement that the overall energy required for vehicle motion be minimized. With the theoretical setup adopted, the vehicle dynamics are explicitly taken into account at the planning level. This paper formulates the problem of multiple-vehicle motion planning in a rigorous mathematical setting, describes the optimization algorithm used to solve it, and discusses the key implementation details. The efficacy of the method is illustrated through numerical examples for the simultaneous arrival problem. The initial guess to start the optimization procedure is obtained from simple geometrical considerations, e.g., by joining the desired initial and final positions of the vehicles via straight lines. Even though the initial trajectories thus obtained may result in intervehicle and vehicle/obstacle collisions, we show that the optimization procedure that we employ in this paper will generate collision-free trajectories that also minimize the overall energy spent by each vehicle and meet the required temporal and spatial constraints. The method developed applies to a very general class of vehicles; however, for clarity of exposition, we adopt as an illustrative example the case of wheeled robots.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Nº de páginas: 17
Documentos
Não foi encontrado nenhum documento associado à publicação.
Publicações Relacionadas

Dos mesmos autores

Energy-Optimal Motion Planning for Multiple Robotic Vehicles With Collision Avoidance (2016)
Artigo em Revista Científica Internacional
Hausler, AJ; Saccon, A; Aguiar, AP; Hauser, J; Pascoal, AM
Four-quadrant propeller modeling: A low-order harmonic approximation (2013)
Artigo em Livro de Atas de Conferência Internacional
Hausler, AJ; Saccon, A; Hauser, J; Pascoal, AM; Aguiar, AP
Cooperative motion planning for multiple autonomous marine vehicles (2012)
Artigo em Livro de Atas de Conferência Internacional
Hausler, AJ; Saccon, A; Aguiar, AP; Hauser, J; Pascoal, AM
Cooperative AUV motion planning using terrain information (2013)
Artigo em Livro de Atas de Conferência Internacional
Hausler, AJ; Saccon, A; Pascoal, AM; Hauser, J; Aguiar, AP
Constrained Motion Planning for Multiple Vehicles on SE(3) (2012)
Artigo em Livro de Atas de Conferência Internacional
Saccon, A; Aguiar, AP; Hausler, AJ; Hauser, J; Pascoal, AM

Da mesma revista

Trajectory Tracking and Path Following for Underactuated Marine Vehicles (2019)
Artigo em Revista Científica Internacional
Claudio Paliotta; Erjen Lefeber; Kristin Ytterstad Pettersen; José Pinto; Maria Costa; João Tasso de Figueiredo Borges de Sousa
System Identification of Just Walk: Using Matchable-Observable Linear Parametrizations (2020)
Artigo em Revista Científica Internacional
Paulo Lopes dos Santos; Mohammad T. Freigoun; César A. Martín; Daniel E. Rivera; Eric B. Hekler; Rodrigo Alvite Romano; Teresa P. Azevedo Perdicoúlis
Special Issue on Applied LPV Modelling and Identification (2008)
Artigo em Revista Científica Internacional
Marco Lovera; Carlo Novara; Paulo Lopes dos Santos; Daniel Rivera
Reference Governor Strategies for Vehicle Rollover Avoidance (2017)
Artigo em Revista Científica Internacional
R. A. G. Bencatel; R. Tian; A. R. Girard; I. Kolmanovsky
Range-Based Underwater Vehicle Localization in the Presence of Unknown Ocean Currents: Theory and Experiments (2016)
Artigo em Revista Científica Internacional
Bayat, M; Crasta, N; Aguiar A., P; Pascoal A., M

Ver todas (13)

Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Medicina Dentária da Universidade do Porto  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z
Página gerada em: 2025-09-30 às 02:41:39 | Política de Privacidade | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias | Livro Amarelo Eletrónico