Saltar para:
Logótipo
Você está em: Início > Publicações > Visualização > Development and Assessment of an E-Learning Course on Breast Imaging for Radiographers: A Stratified Randomized Controlled Trial

Development and Assessment of an E-Learning Course on Breast Imaging for Radiographers: A Stratified Randomized Controlled Trial

Título
Development and Assessment of an E-Learning Course on Breast Imaging for Radiographers: A Stratified Randomized Controlled Trial
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2015
Autores
Ines C Moreira
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Sandra Rua Ventura
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Isabel Ramos
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Revista
Vol. 17
Página Final: e3
ISSN: 1438-8871
Classificação Científica
FOS: Ciências médicas e da saúde > Ciências da saúde
Outras Informações
ID Authenticus: P-00A-476
Abstract (EN): Background: Mammography is considered the best imaging technique for breast cancer screening, and the radiographer plays an important role in its performance. Therefore, continuing education is critical to improving the performance of these professionals and thus providing better health care services. Objective: Our goal was to develop an e-learning course on breast imaging for radiographers, assessing its efficacy, effectiveness, and user satisfaction. Methods: A stratified randomized controlled trial was performed with radiographers and radiology students who already had mammography training, using pre-and post-knowledge tests, and satisfaction questionnaires. The primary outcome was the improvement in test results (percentage of correct answers), using intention-to-treat and per-protocol analysis. Results: A total of 54 participants were assigned to the intervention (20 students plus 34 radiographers) with 53 controls (19+ 34). The intervention was completed by 40 participants (11+ 29), with 4 (2+ 2) discontinued interventions, and 10 (7+ 3) lost to follow-up. Differences in the primary outcome were found between intervention and control: 21 versus 4 percentage points (pp), P<. 001. Stratified analysis showed effect in radiographers (23 pp vs 4 pp; P=. 004) but was unclear in students (18 pp vs 5 pp; P=. 098). Nonetheless, differences in students' posttest results were found (88% vs 63%; P=. 003), which were absent in pretest (63% vs 63%; P=. 106). The per-protocol analysis showed a higher effect (26 pp vs 2 pp; P<. 001), both in students (25 pp vs 3 pp; P=. 004) and radiographers (27 pp vs 2 pp; P<. 001). Overall, 85% were satisfied with the course, and 88% considered it successful. Conclusions: This e-learning course is effective, especially for radiographers, which highlights the need for continuing education.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Nº de páginas: 12
Documentos
Não foi encontrado nenhum documento associado à publicação.
Publicações Relacionadas

Dos mesmos autores

Learner's satisfaction within a breast imaging eLearning course for radiographers (2013)
Artigo em Livro de Atas de Conferência Internacional
Ines C Moreira; Sandra Rua Ventura; Isabel Ramos; Pedro Pereira Rodrigues

Da mesma revista

What Are We Looking for in Computer-Based Learning Interventions in Medical Education? A Systematic Review (2016)
Outra Publicação em Revista Científica Internacional
Taveira Gomes, T; Ferreira, P; Taveira Gomes, I; Severo M; Ferreira, MA
Web-Based Versus Usual Care and Other Formats of Decision Aids to Support Prostate Cancer Screening Decisions: Systematic Review and Meta-Analysis (2018)
Outra Publicação em Revista Científica Internacional
Baptista, S; Sampaio, ET; Heleno, B; Azevedo L; Carlos Martins
Use of Extrinsic Motivators to Improve the BMI of Obese or Overweight Adolescents: Systematic Review (2024)
Outra Publicação em Revista Científica Internacional
Goncalves, A; Simoes, PA; Sousa-Pinto, B; Taveira-Gomes, T
The Association Between Comorbidities and Prescribed Drugs in Patients With Suspected Obstructive Sleep Apnea: Inductive Rule Learning Approach (2023)
Outra Publicação em Revista Científica Internacional
Ferreira-Santos, D; Pedro Pereira Rodrigues
Reducing Potentially Inappropriate Prescriptions for Older Patients Using Computerized Decision Support Tools: Systematic Review (2019)
Outra Publicação em Revista Científica Internacional
Monteiro, L; Maricoto, T; Solha, I; Ribeiro Vaz, I; Carlos Martins; Matilde Soares

Ver todas (26)

Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Medicina Dentária da Universidade do Porto  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z
Página gerada em: 2025-09-04 às 06:30:49 | Política de Privacidade | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias | Livro Amarelo Eletrónico