Seminários I
| Áreas Científicas |
| Classificação |
Área Científica |
| OFICIAL |
Medicina Dentária |
Ocorrência: 2012/2013 - 1S
Ciclos de Estudo/Cursos
Língua de trabalho
Português
Objetivos
Estímulo ao estudo, pesquisa e actualização do conhecimento com bases científicas.
Aplicação de conhecimentos na resolução de problemas práticos.
Preparação para o desenvolvimento de trabalho científico.
Programa
Seminário 1 (1 ECTS) - Prof. José Lordelo - Diagnóstico e plano de tratamento em prostodontia.
Dados essenciais para o diagnóstico em prostodontia
Factores determinantes e factores condicionantes do plano de tratamento em prostodontia.
Objectivos do tratamento
Categorias de tratamento
Sequência do tratamento protético
Seminários 2 e 3 (2 ECTS) - Prof. Titus Schleyer, Associate Professor and Director, Center for Dental Informatics, University of Pittsburgh, School of Dental Medicine, EUA
Esta Unidade Curricular contará com a participação do Professor convidado Titus Schleyer, MBA, DMD, PhD, Professor Associado e Director do Centro de Informática Dentária da Faculdade de Medicina Dentária da Universidade de Pittsburgh, em Seminários, com o seguinte programa:
1. Information and data collection, architecting, analysis, and management competencies
1.1. Skills: Analyze and document administrative workflow ; Use electronic dental record (EDR) applications to support clinical care process efficiently and effectively ; Support clinical decision making with computers ; Describe representation and organization of dental information ; Plan, implement, and support basic information technology infrastructure ; Implement mechanisms to safeguard privacy, confidentiality and security of patient information ; Evaluate interface modalities’ usability to clinical care
1.2. Knowledge: Workflow analysis methods ; Systematic and applied understanding of dental office workflow ; Data/information representation ; Data/information organization ; Clinical content of EDRs ; Principles of information design ; Data quality issues (errors, integrity, etc.) ; Information representation in paper and electronic formats ; Principles of clinical decision making ; Privacy, confidentiality, and security issues ; Basic knowledge of hardware, software, and networking ; Knowledge of different interface modalities
2. Principles of technology evaluation and selection competencies
2.1. Skills: Apply critical analysis skills ; Determine evaluation criteria, process, and resources. ; Identify candidate products ; Apply selected evaluation methods and interpret results
2.2. Knowledge: Principles of critical appraisal ; Principles of professional evaluation (summative); Knowledge of evaluation methods.
3. Planning, administration, and management competencies
3.1. Skills: Conduct needs analysis; Develop strategic plans ; Implement and maintain information technology infrastructure
3.2. Knowledge: Principles of management ; Principles of strategic planning ; Principles of human resources management
Bibliografia Obrigatória
Stefanac SJ, Nesbit SP.; Treatment Planning in Dentistry - 2nd ed., Mosby - Elsevier, 2007. ISBN: 0-323-03697-X (Chapters 7 and 8)
Owall B, Kayser AF, Carlsson GE.; Prosthodontics Principles and Management Strategies, Mosby-Wolfe, 1996. ISBN: 0-7234-2046-7
McNeill Charles; Science and Practice of Occlusion, Quintessence Publishing Co,Inc, 1997. ISBN: 0-86715-304-0 (Chapter 23)
Schleyer TK, Thyvalikakath TP, Spallek H, Torres-Urquidy MH, Hernandez P, Yuhaniak J.; Clinical computing in general dentistry, 2006 (Journal of the American Medical Informatics Association, 2006 May-Jun;13(3):344-52)
Schleyer, TK.; Why integration is key for dental office technology., 2004 (Journal of the American Dental Association 2004; 135 (September):4S-9S)
Spallek H; Information Retrieval on the Internet: A Guide for Dental Practitioners., 2002. ISBN: 0011-8532 (Dental Clinics of North America 46 (2002) 435-462)
Métodos de ensino e atividades de aprendizagem
Seminario sobre o tema plano de tratamento em prostodontia
Seminários com convidado fora da UP: Prof. Titus Schleyer, Associate Professor and Director, Center for Dental Informatics, University of Pittsburgh, School of Dental Medicine, EUA
Tipo de avaliação
Avaliação distribuída sem exame final
Componentes de Avaliação
| Descrição |
Tipo |
Tempo (Horas) |
Peso (%) |
Data Conclusão |
| Participação presencial (estimativa) |
Participação presencial |
28,50 |
|
|
|
Total: |
- |
0,00 |
|
Obtenção de frequência
Frequência a pelo menos 75% das sessões.
Fórmula de cálculo da classificação final
Média aritmética das avaliações contínuas dos 3 seminários.
Melhoria de classificação
Teste teórico