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Publication

Publicidade a géneros alimentícios no meio televisivo dirigida a crianças e adolescentes em Portugal.

Title
Publicidade a géneros alimentícios no meio televisivo dirigida a crianças e adolescentes em Portugal.
Type
Article in National Scientific Journal
Year
2008
Authors
Fialho, Ana
(Author)
Other
The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. Without AUTHENTICUS Without ORCID
Journal
Vol. 14 No. 2
Pages: 57-65
ISSN: 0873-4364
Scientific classification
FOS: Medical and Health sciences > Other medical sciences
CORDIS: Health sciences
Other information
Resumo (PT): Objectivos: Este trabalho teve como principais objectivos: (1) descrever os níveis de publicidade a géneros alimentícios no meio televisivo, em Portugal; (2) identificar géneros alimentícios publicitados para um público infantil/adolescente e compará-los com os anúncios para o público em geral; e (3) comparar a percentagem de alimentos publicitados com as recomendações alimentares da “Nova Roda dos Alimentos”. Métodos: Os dados para análise foram recolhidos através da gravação da programação televisiva entre as 7h e as 23h30, de dois Sábados e um Domingo do mês de Fevereiro de 2008, de três canais generalistas da televisão portuguesa. A publicidade a géneros alimentícios foi codificada recorrendo a 22 subcategorias. Os anúncios de géneros alimentícios foram codificados quanto ao público-alvo. Resultados: Foram registados 2944 anúncios, dos quais 27,1% eram a géneros alimentícios. Destes, 48% foram anúncios dirigidos a um público infantil/adolescente e 52% dirigidos a um público em geral. Enquanto que a subcategoria de alimentos dominante nos anúncios dirigidos a um público infantil/adolescente foi a dos produtos açucarados, nos anúncios dirigidos ao público em geral foi a dos lacticínios. Verificou-se que 55% dos anúncios a alimentos foram a produtos não integráveis na “Nova Roda dos Alimentos”. Conclusões: Os elevados níveis de publicidade a alimentos de alto teor em açúcar e gordura dirigidos a crianças/adolescentes sugerem a necessidade de regulamentações ou outras formas de controlo da publicidade, especialmente a dirigida a estes grupos etários, no sentido de reduzir os níveis de publicidade a alimentos de baixo valor nutricional.
Abstract (EN): Objectives: The main objectives of this study were: (1) to describe the levels of television food advertising and provide data on current levels of food advertising at the weekends in Portugal; (2) to identify and tell apart food advertised for child / adolescent public and compare it with advertisements for public in general; and (3) to compare the type of food advertised with the dietary recommendations provide by the new food guide for the portuguese population, a “Nova Roda dos Alimentos”. Methods: The data for analysis was collected through the recording of programming of three general Portuguese television channels, in February of 2008, for two Saturdays and one Sunday, between 7 am and 11.30 pm. The food advertising was coded using 22 subcategories. Food advertisements were coded according to their target-audience. Results: 2944 advertisements were registered, of which 27.1% were foods. Of these, 48% were food advertisements for a child/adolescent audience and 52% were advertisements directed for a general audience. Sugar products were the dominant food subcategory of advertisements targeted to child/adolescent public and dairy products were the more frequently targeted to a general audience. 55% of the total food products advertisements could not be included in the “New Food Guide for the Portuguese Population”. Conclusions: High-fat/high-sugar foods advertising to children/adolescents suggest the need for regulations, restrictions or other forms of advertising control, especially those which are
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Contact: mdvalmeida@fcna.up.pt
License type: Click to view license CC BY-NC
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