Saltar para:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Início > Publicações > Visualização > Scientific Excellence and Equality at University: Experiencing the RESET Project

Publicações

Scientific Excellence and Equality at University: Experiencing the RESET Project

Título
Scientific Excellence and Equality at University: Experiencing the RESET Project
Tipo
Livro
Ano
2025
Autores
Paoletti, Marion
(Editor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Matias, Marisa
(Editor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Rózalska, Aleksandra
(Editor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Classificação Científica
CORDIS: Ciências Sociais > Sociologia
Outras Informações
Resumo (PT):
Abstract (EN): Since 2015, the EU has been recommending and actively supporting the implementation of GE Plans (GEPs) in academic and research organisations. GEPs aim to address persistent gender inequalities in research and academic careers by moving along three axes envisaged by the European Research Area: i) to remove legal and other barriers to the recruitment, retention, and career progression of female researchers, ii) to address gender imbalances in decision-making processes, and iii) to strengthen the gender dimension in research (Council of the European Union, 2015). Despite the commitment of the EC to mainstream GE in research and innovation, the potential of GEPs to generate institutional and cultural change in universities is a contested matter. The use of efficiency arguments (e.g., economic outcomes of gender equality) to justify policy interventions and the predominance of conservative frameworks on GE to inform the measures are some of the critiques. Thus, current research and innovation framework programmes also refer to a gender+ strategy (e.g., intersectional approaches), meaning that gender remains the primary contemplated type of inequality. Still, its interaction with other sources of inequality and grounds of discrimination must be considered in the design and implementation of measures. RESET GEPs have aligned with this requirement and, from inception, have used intersectionality as an analytical tool for studying, understanding, and responding to the ways in which sex and gender intersect with other personal characteristics. This chapter will describe RESET partners’ experiences designing, implementing, and mainstreaming intersectional GEPs, reflecting upon the barriers and challenges of gender mainstreaming in contemporary higher education systems.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Nº de páginas: 226
ISBN Eletrónico: 9781003564348
Documentos
Não foi encontrado nenhum documento associado à publicação.
Publicações Contidas
Capítulo ou Parte de Livro
Marisa Matias (Autor) (FPCEUP); Sara Isabel Magalhães (Autor) (FPCEUP); Jorge Peixoto Freitas (Autor) (REIT); Lopes, Alexandra (Autor) (FLUP); Conceição Nogueira (Autor) (FPCEUP); Dias, Isabel (Autor) (FLUP)
2025
Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Direito da Universidade do Porto  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z
Página gerada em: 2025-09-28 às 06:38:07 | Política de Privacidade | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias | Livro Amarelo Eletrónico