Saltar para:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Início > Publicações > Visualização > Learning phonology with data in the classroom: engaging students in the creolistic research process

Publicações

Learning phonology with data in the classroom: engaging students in the creolistic research process

Título
Learning phonology with data in the classroom: engaging students in the creolistic research process
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2024
Autores
Silva, Carlos Sousa e
(Autor)
FLUP
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Sem AUTHENTICUS Ver página ORCID
Almeida, Vera Moitinho de
(Autor)
FLUP
Ver página pessoal Sem permissões para visualizar e-mail institucional Pesquisar Publicações do Participante Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Revista
Vol. 18 1
Páginas: 40-57
ISSN: 1753-8548
Indexação
Publicação em ISI Web of Science ISI Web of Science
Publicação em Scopus Scopus
EBSCO
ERIH Plus
Humanities International Complete (EBSCO)
Worldcat OCLC
ProQuest
Library & Information Science Source (EBSCO)
MLA International Bibliography
Current Contents
Academic Search Ultimate (EBSCO)
Humanities Source Ultimate (EBSCO)
Outras Informações
Resumo (PT):
Abstract (EN): Phonology is a linguistic discipline that is naturally computational. However, as many researchers are not familiar with the use of digital methods, most of the computation required is still performed by humans. This article presents a training experiment of master’s students of the phonology seminar at the University of Porto, bringing the research process directly to the classroom. The experiment was designed to raise students’ awareness of the potentialities of combining human and machine computation in phonology. The Centre for Digital Culture and Innovation (CODA) readily embraced this project to showcase the application of digital humanities as humanities in both research and training activities. During this experiment, students were trained to collect and process phonological data using various open-source and free web-based resources. By combining a strict protocol with some individual research freedom, the students were able to make valuable contributions towards Creolistic Studies, while enriching their individual skills. Finally, the interdisciplinary nature of the approach has demonstrated its potential within and beyond the humanities and social sciences fields (e.g., linguistics, archaeology, history, geography, ethnology, sociology, and genetics), by also introducing the students to basic concepts and practices of Open Science and FAIR principles, including Linked Open Data.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Publicações Relacionadas

Dos mesmos autores

A integração de Ciência Cidadã no fluxo da produção científica nas áreas das humanidades e ciências sociais (2023)
Resumo de Comunicação em Conferência Nacional
Almeida, Vera Moitinho de; Silva, Carlos Sousa e; Trigo, Luís
People first - testing integrated digital research/teaching concepts from the ground up (CT) (2023)
Resumo de Comunicação em Conferência Internacional
Trigo, Luís; Silva, Carlos Sousa e ; Almeida, Vera Moitinho de; Marques, Diogo
A linguística comparativa ibérica na sala de aula com recurso a métodos de investigação digital (2023)
Resumo de Comunicação em Conferência Internacional
Silva, Carlos Sousa e; Trigo, Luís; Pichel, José Ramon ; Almeida, Vera Moitinho de

Da mesma revista

Guest editors' introduction: Digital humanities pedagogies in times of crisis (2023)
Artigo em Revista Científica Internacional
Risam, Roopika; Trindade, Sara Dias
Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2024 © Faculdade de Direito da Universidade do Porto  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z  I Livro de Visitas
Página gerada em: 2024-08-20 às 22:21:52 | Política de Utilização Aceitável | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias