Saltar para:
Logótipo
Você está em: Início > Publicações > Visualização > The developmental quality of participation experiences: Beyond the rhetoric that "participation is always good!"
Mapa das Instalações
FC6 - Departamento de Ciência de Computadores FC5 - Edifício Central FC4 - Departamento de Biologia FC3 - Departamento de Física e Astronomia e Departamento GAOT FC2 - Departamento de Química e Bioquímica FC1 - Departamento de Matemática

The developmental quality of participation experiences: Beyond the rhetoric that "participation is always good!"

Título
The developmental quality of participation experiences: Beyond the rhetoric that "participation is always good!"
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2012
Autores
Cristina N. Azevedo
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Revista
Vol. 35 1
Páginas: 599-610
ISSN: 0140-1971
Editora: Elsevier
Indexação
Publicação em ISI Web of Science ISI Web of Science
PsycInfo
Classificação Científica
FOS: Ciências sociais > Psicologia
Outras Informações
ID Authenticus: P-002-984
Abstract (EN): A powerful rhetoric regarding the importance of adolescents' civic engagement and political participation is common in contemporary societies, whilst citizens, both adolescent and adults, seem to express a growing scepticism and alienation regarding politics. Even if this disengagement is debatable, as there are simultaneous signs of an increasing involvement in a variety of emerging and broadly-defined civic and political activities, we argue that the benefits of these experiences should be scrutinized using psychological evidence-based criteria. We rest on classical contributions from developmental psychology, educational theory and political science to define criteria that could inform the quality of participation experiences, and then present two studies that explore its adequacy. Study 1 is a cross-sectional study that observes that higher quality civic and political experiences are connected with more complex modes of thinking about politics. In Study 2, a two-wave longitudinal design, the quality of participation experiences is a significant predictor of change patterns of political attitudes; moreover, results support the argument that participation is not good in itself and that some experiences, with lesser developmental quality, might have a detrimental effect on adolescents' political development. (C) 2011 The Foundation for Professionals in Services for Adolescents. Published by Elsevier Ltd. All rights reserved.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Contacto: imenezes@fpce.up.pt
Notas: <a href="http://gateway.isiknowledge.com/gateway/Gateway.cgi?GWVersion=2&SrcAuth=Alerting&SrcApp=Alerting&DestApp=WOS&DestLinkType=FullRecord&KeyUT=000305820500012">Acesso à Web of Science</a> <br> <a href="http://www.scopus.com/record/display.url?eid=2-s2.0-84861341458&origin=resultslist">Acesso à Scopus</a>
Nº de páginas: 12
Documentos
Não foi encontrado nenhum documento associado à publicação com acesso permitido.
Publicações Relacionadas

Da mesma revista

The Generalized Problematic Internet Use Scale 2: validation and test of the model to Facebook use (2017)
Artigo em Revista Científica Internacional
Raquel Assunção; Paula Mena Matos
Sleep duration and cardiorespiratory fitness in adolescents: Longitudinal analysis from the LabMed stud (2024)
Artigo em Revista Científica Internacional
Sousa-Sá, Eduarda ; Fonseca, Ana Paula ; Lopes, Luís ; Abreu, Sandra ; Moreira, Carla ; Agostinis-Sobrinho, César ; Oliveira, André ; Azevedo, Carolina ; Santos, Rute
Resilience in the face of peer victimisation and discrimination: the who, when and why in five patterns of adjustment (2017)
Artigo em Revista Científica Internacional
Daniela Freitas; Susana Coimbra; Edna Maria Marturano; Susana C. Marques; José Oliveira; Anne Marie Fontaine
Parental attachment and identity in portuguese late adolescents (1999)
Artigo em Revista Científica Internacional
Paula Mena Matos; S. Barbosa; H. Almeida; Maria Emília Costa
Identity in university students: the role of parental and romantic attachment (2012)
Artigo em Revista Científica Internacional
Marisa Ávila; Joana Cabral; Paula Mena Matos

Ver todas (7)

Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2024 © Faculdade de Ciências da Universidade do Porto  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z  I Livro de Visitas
Última actualização: 2016-03-23 I  Página gerada em: 2024-07-20 às 07:30:37 | Política de Utilização Aceitável | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias