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Influence of friction on gear dynamics

Título
Influence of friction on gear dynamics
Tipo
Artigo em Livro de Atas de Conferência Internacional
Ano
2006
Autores
Paulo Fernandes
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
José Dias Rodrigues
(Autor)
FEUP
Jorge Seabra
(Autor)
FEUP
Joaquim Sabino
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Ata de Conferência Internacional
5th International Conference on Mechanics and Materials in Design (M2D'2006)
Porto, Portugal, July 24-26, 2006
Classificação Científica
FOS: Ciências da engenharia e tecnologias
CORDIS: Ciências Tecnológicas > Engenharia > Engenharia mecânica
Outras Informações
Abstract (EN): Sliding friction between meshing teeth can be a very important of noise and vibration excitation source in geared systems. This study presents a single degree of freedom torsional model for a FZG type C single gear pair. Starting from a base dynamic model with time varying mesh stiffness as the only internal excitation, the influence of additional effects is gradually considered, namely, constant friction coefficients and time varying output torques. In particular, sliding friction is modeled as external and internal linear time varying excitation. On the other hand, time varying output torques are also considered as alternative of constant driven torque. The gear¿s rotational vibrations are calculated by Runge-Kutta method for different combinations of rational speeds, input torques and friction coefficients. The results indicate that dynamic transmission errors calculated from modeling the friction force as external and internal excitation are quite different, especially when contact point moves ahead of pitch point. However the influence of time variations on output torque is very reduced.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Nº de páginas: 21
Tipo de Licença: Clique para ver a licença CC BY-NC
Documentos
Nome do Ficheiro Descrição Tamanho
2006 INFLUENCE OF FRICTION ON GEAR DYNAMICS (REF. A0724.0713) 5605.54 KB
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