Saltar para:
Logótipo
Você está em: Início > Publicações > Visualização > The Relationships Among Parental Anxiety, Parenting, and Children's Anxiety: The Mediating Effects of Children's Cognitive Vulnerabilities
Mapa das Instalações
FC6 - Departamento de Ciência de Computadores FC5 - Edifício Central FC4 - Departamento de Biologia FC3 - Departamento de Física e Astronomia e Departamento GAOT FC2 - Departamento de Química e Bioquímica FC1 - Departamento de Matemática

The Relationships Among Parental Anxiety, Parenting, and Children's Anxiety: The Mediating Effects of Children's Cognitive Vulnerabilities

Título
The Relationships Among Parental Anxiety, Parenting, and Children's Anxiety: The Mediating Effects of Children's Cognitive Vulnerabilities
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2014
Autores
Ana Isabel Pereira
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Luisa Barros
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Denisa Mendonca
(Autor)
FMUP
Peter Muris
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Revista
Vol. 23
Páginas: 399-409
ISSN: 1062-1024
Editora: Springer Nature
Classificação Científica
FOS: Ciências médicas e da saúde > Medicina clínica
Outras Informações
ID Authenticus: P-008-WBD
Abstract (EN): Theoretical models have emphasized the roles played by parental anxiety and behavior in the development of childhood anxiety problems. Little is known regarding the differential impacts of mothers and fathers or regarding the processes that mediate these influences. The present study examines the relationships between maternal and paternal trait anxiety, overprotection, and emotional support on the one hand and anxiety symptoms in children on the other hand. This study also explores the mediating role of children's cognitive vulnerabilities to anxiety disorders in the relationship between parental variables and children's anxiety. A sample of 80 children and their parents (fathers and mothers), selected from an initial screening of 905 school-aged children, participated in this study. The results indicate that both parents had unique influences on children's anxiety symptoms: maternal trait anxiety and paternal overprotection and concern were found to independently and positively contribute to children's anxiety. Furthermore, children's interpretative biases mediated the relation between maternal trait anxiety and children's anxiety symptoms. The results of this study underline the importance of considering both paternal and maternal factors in the development of children's anxiety problems. These findings also have implications for theoretical models of the etiology of anxiety and for the treatment of these problems in children.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Contacto: aipereira@fp.ul.pt
Nº de páginas: 11
Documentos
Não foi encontrado nenhum documento associado à publicação.
Publicações Relacionadas

Da mesma revista

The Moral Emotions of Guilt and Shame in Children: Relationship with Parenting and Temperament (2020)
Artigo em Revista Científica Internacional
Santos, Ana Margarida Amorim dos; Castro, Josefina; Cardoso, Carla
Short form version of the Father and Mother Attachment Questionnaire (FMAQ) (2020)
Artigo em Revista Científica Internacional
Filipa Nunes; Catarina Pinheiro Mota; Mónica Costa; Raquel S. Assunção; Paula Mena Matos
Problematic Facebook use in adolescents: associations with parental attachment and alienation to peers (2017)
Artigo em Revista Científica Internacional
Raquel Assunção; Patrício Costa; Semira Tagliabue; Paula Mena Matos
Preschool children’s prosocial behavior: the role of mother-child, father-child and teacher-child relationships (2016)
Artigo em Revista Científica Internacional
Tiago Ferreira; Joana Cadima; Marisa Matias; Joana Vieira; Teresa Leal; Paula Mena Matos
Patterns of Parental Rearing Styles and Child Behaviour Problems among Portuguese School-Aged Children (2009)
Artigo em Revista Científica Internacional
Ana I F Pereira; Cristina Canavarro; Margarida F Cardoso; Denisa Mendonca

Ver todas (10)

Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2024 © Faculdade de Ciências da Universidade do Porto  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z  I Livro de Visitas
Última actualização: 2016-03-23 I  Página gerada em: 2024-09-30 às 08:52:57 | Política de Utilização Aceitável | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias