Go to:
Logótipo
You are in:: Start > Publications > View > Reflexões sobre os Rankings do Secundário
Map of Premises
FC6 - Departamento de Ciência de Computadores FC5 - Edifício Central FC4 - Departamento de Biologia FC3 - Departamento de Física e Astronomia e Departamento GAOT FC2 - Departamento de Química e Bioquímica FC1 - Departamento de Matemática
Publication

Reflexões sobre os Rankings do Secundário

Title
Reflexões sobre os Rankings do Secundário
Type
Article in National Scientific Journal
Year
2006
Authors
Manuel António Cerqueira da Costa Matos
(Author)
FEUP
Carla Alexandra Teixeira Lopes
(Author)
FEUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications View Authenticus page View ORCID page
Sérgio Sobral Nunes
(Author)
FEUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications View Authenticus page View ORCID page
Isabel Venâncio
(Author)
Other
The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. Without AUTHENTICUS Without ORCID
Scientific classification
FOS: Engineering and technology > Electrical engineering, Electronic engineering, Information engineering
CORDIS: Physical sciences > Mathematics > Applied mathematics > Operations research
Other information
Resumo (PT): A publicação de rankings das escolas secundárias, iniciada em 2001, teve um impacto apreciável a vários níveis, suscitando uma série de comentários e especulações nos diversos meios de comunicação social e influindo realmente nas decisões (ou pelo menos aspirações) de muitas pessoas. Beneficiando da disponibilidade de cinco anos de dados, e da possibilidade de comparar os rankings respectivos, o nosso exercício de análise de dados procurou verificar a posteriori até que ponto a hipótese implícita na utilização entusiástica dos rankings é razoável. Ou seja, serão os rankings um indicador fiável da qualidade, ou da eficácia, das escolas? A conclusão geral do exercício aponta para a necessidade de não sobrevalorizar os rankings baseados em exames, sem deixar de os considerar uma peça de informação útil, para as escolas se situarem e para se compararem coisas comparáveis. Por outro lado, sendo evidente o interesse social por este tipo de ordenações, valerá a pena investir na identificação dos factores de caracterização da qualidade que poderão ser utilizados para complementar a informação dos exames, com o cuidado de privilegiar aspectos compreensíveis, objectivos e acessíveis.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
License type: Click to view license CC BY-NC
Documents
File name Description Size
Reflexões sobre os Rankings do Secundário 712.78 KB
Related Publications

Of the same scientific areas

Container loading by GRASP (2005)
Technical Report
Hugo Alexandre Duque Caldeira; José António Soeiro Ferreira
Metaheuristics: Computer Decision-Making (2003)
Book
Maurício G. C. Resende; Jorge Pinho de Sousa
Intelligent Decision Support: Current Challenges and Approaches (2008)
Book
Andreas Bortfeldt; Jörg Homberger; Herbert Kopfer; Giselher Pankratz; Reinhard Strangmeier
A multiobjective metaheuristic for a mean-risk static stochastic knapsack problem (2010)
Article in International Scientific Journal
João Claro ; Jorge Pinho de Sousa

See all (7)

Of the same journal

Um Algoritmo Genético Baseado em Chaves Aleatórias para Sequenciamento de Operações (2000)
Article in National Scientific Journal
José F. Gonçalves; Nuno Beirão
Um Algoritmo Genético Baseado em Chaves Aleatórias para Sequenciamento de Operações (2000)
Article in National Scientific Journal
José Fernando Gonçalves; Nuno Beirão
Time to deplete a resource with gamma usage (1994)
Article in National Scientific Journal
Bernardo Vasconcelos; Virgínia Machado
The solution of the linear bilevel programming problem by using the linear complementarity problem (1988)
Article in National Scientific Journal
J. Júdice; Ana Maria Faustino

See all (47)

Recommend this page Top
Copyright 1996-2024 © Faculdade de Ciências da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page created on: 2024-09-28 at 05:12:22 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal