Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Start > SC311

Culture Sociology

Code: SC311     Acronym: SC

Keywords
Classification Keyword
OFICIAL Art Sciences

Instance: 2015/2016 - 1S Ícone do Moodle

Active? Yes
Responsible unit: Ciências da Arte e do Design
Course/CS Responsible: Communication Design

Cycles of Study/Courses

Acronym No. of Students Study Plan Curricular Years Credits UCN Credits ECTS Contact hours Total Time
AP 90 Official Study Plan 2011 3 - 3 34 81
DC 50 Licenciatura em Design de Comunicação 3 - 3 34 81

Teaching Staff - Responsibilities

Teacher Responsibility
Helder Manuel de Jesus Gomes

Teaching - Hours

Theoretical classes: 2,00
Type Teacher Classes Hour
Theoretical classes Totals 2 4,00
João Miguel Trancoso Vaz Teixeira Lopes 1,00
Natália Maria Azevedo Casqueira 1,00
Elisabete Correia Brito 2,00

Teaching language

Portuguese

Objectives

1. to understand and analyse the major structural theoretical bases of Sociology of Culture. 
2. to sociologically analyse the social processes involved in the production, dissemination and reception of culture. 

Learning outcomes and competences

Competences and Learning Outcomes: 
- develop individual research skills 
- improve scientific reading and writing skills 
- reinforce curricular competences through the critical assimilation and deepening of the programme contents lectured 
- improve oral and interpersonal communication skills 

 

 

Working method

Presencial

Program

1 - Conceitos, Teorias e Metodologias em Sociologia Breve história da Sociologia (génese e desenvolvimento até à actualidade); As Ciências Sociais e o Conhecimento Científico da Realidade Social; Ciência e senso comum: a ruptura epistemológica e a construção do conhecimento científico; Ciências sociais e familiaridade do social: os saberes científicos e não científicos em circulação na sociedade; A especificidade da perspectiva sociológica. Problemas sociais e problemas sociológicos; Teoria e método nas ciências sociais; A Sociologia e o desenvolvimento do discurso inter e pluridisciplinar; A crise da ciência moderna e a emergência de um novo paradigma científico; A segunda ruptura epistemológica e a construção de um novo senso comum; Resistência e obstáculos ao conhecimento sociológico; O contributo das várias ciências sociais para a configuração de um novo saber prático 2 - A Cultura como Objecto da Sociologia O Conceito de Cultura; As humanidades, a antropologia e o conceito de cultura; A sociologia e a cultura – problemáticas e posições teóricas: A construção simbólica da (e na) sociedade; Alta cultura e cultura popular; a ‘arte pela arte’ e a cultura comercial; A cultura como campo social autónomo; Os mundos da arte ou a criação como sistema de interacção social; Da produção da cultura às indústrias culturais; Recepção, consumo e prática cultural; Incorporações de sentido: a análise sociológica dos objectos culturais; Da Sociologia da Cultura à Sociologia da Arte 3 - A(s) Sociologia(s) da Arte O que a Arte fez à Sociologia; As Expressões da Arte; Arte e Sociedade – A Arte na Sociedade a Sociedade na Arte

Mandatory literature

John R. Hall, Mary Jo Neitz and Marshall Battani; Sociology on Culture, Routledge, 2003. ISBN: 0-203-63714-3

Teaching methods and learning activities

Theory classes (TP): 
• theoretical presentation of the programme units 
• interaction lecturer/student with the following aims: 
* reflect 
* discuss 
* argument 

Evaluation Type

Evaluation with final exam

Assessment Components

Designation Weight (%)
Exame 100,00
Total: 100,00

Calculation formula of final grade

Exam - 100% or 2xTest 100%

Recommend this page Top
Copyright 1996-2024 © Faculdade de Belas Artes da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page created on: 2024-04-25 at 14:34:32 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal