Research Methodologies in Education
| Keywords |
| Classification |
Keyword |
| CNAEF |
Research and Intervention Methodologies in Education / Educational Sciences |
Instance: 2010/2011 - 2S
Cycles of Study/Courses
Teaching language
Portuguese
Objectives
Aims - Methods of Research in Education
- to contribute to increase reflection on reference frameworks central to research in education;
- to provide central knowledge structuring processes of doing research
- to provide knowledge both theoretical and applied on specific research methods and techniques
- aprofundar o conhecimento das abordagens e polémicas que caracterizam a história e a actualidade da problemática da investigação em ciências da educação; finalidade a ser cumprida dando relevo a paradigmas e metateorias estruturantes;
- permitir a partilha com investigadores no que diz respeito, quer aos processos de investigação - a partir da experiência concreta dos próprios - quer no que diz respeito a autores e obras que foram (são) referências na sua investigação
Learning Outcomes
. recognize main research paradigms;
- to be able to confront central questions on educational research;
- to be able to choose adequate research methods and techniques confronting a specific research problem.
Program
I - Dinamics of Research in Education
1. Epistemological and methodological Issues
Émile Durkheim and the Rules of the Sociological Method
Pierre Bourdieu and the research as social relation and symbolic violence
Michel Foucault and the Archeology of knowledge
Boaventura de Sousa Santos, the double epistemological rupture and paradigmatic transition
Sandra Harding and the strong objectivity
2. Reseaation
Assumptions of different paradigms
On the construction of a study object
Methodological procedures
3 - Methods and techniques of data collection
Ethnography
Interview
Focus Group
Life History
Content Analysis
Action-Research
Mandatory literature
Wallerstein, Emmanuel (1996). Para abrir as ciências sociais. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
Seale Clive 340;
Researching society and culture. ISBN: 0-7619-5277-2
Saukko Paula;
Doing research in cultural studies. ISBN: 0-7619-6505-X
Silva Augusto Santos 570;
Metodologia das ciências sociais
Silverman David;
Interpreting qualitative data. ISBN: 0-7619-6865-2
Burgess Robert G.;
A^pesquisa de terreno. ISBN: 972-8027-43-5
Santos Boaventura de Sousa;
Um discurso sobre as ciências
Plummer Ken;
Documents of life 2. ISBN: ISBN 0-7619-6132-1
Alvesson Mats;
Reflexive methodology. ISBN: ISBN 0-8039-7707-7
Ramazanoglu Caroline;
Feminist methodology. ISBN: ISBN 0-7619-5123-7
Lessard-Hérbert Michelle;
Investigação qualitativa. ISBN: 972-9295-75-1
Silva Augusto Santos;
Entre a razão e o sentido
Pais José Machado;
Sociologia da vida quotidiana. ISBN: ISBN 972-671-092-8
Complementary Bibliography
Berger, Guy (1992). A investigação em educação: modelos sócio-epistemológicos e inserção institucional. Revista de Psicologia e de Ciências da Educação, 3-4, 23-36.
Quivy Raimond;
Manual de investigaçao em ciencias sociais. ISBN: 972-662-275-1
Bruyne Paul de;
Dinâmica da Pesquisa em Ciências Sociais
Willis Paul; The Ethnographic Imagination, Polity Press, 2000. ISBN: 0-7456-0174-X (pbk.)
Teaching methods and learning activities
Lecturing
Analysis of research projects
Debates
Data Analysis
Evaluation Type
Distributed evaluation without final exam
Assessment Components
| Description |
Type |
Time (hours) |
Weight (%) |
End date |
| Attendance (estimated) |
Participação presencial |
39,00 |
|
|
| fieldwork |
Trabalho laboratorial |
10,00 |
|
2011-05-13 |
| tutorials |
Exame |
3,00 |
|
2011-06-03 |
| bibliographic search |
Teste |
5,00 |
|
2011-06-03 |
| assessment |
Exame |
4,00 |
|
2011-06-12 |
|
Total: |
- |
0,00 |
|
Amount of time allocated to each course unit
| Description |
Type |
Time (hours) |
End date |
| lectures |
Frequência das aulas |
12 |
2011-06-04 |
| project analysis |
Frequência das aulas |
3 |
2011-04-01 |
|
Total: |
15,00 |
|
Observations
Bibliografia Principal
Silva Augusto Santos 570;Metodologia das ciências sociais
Alvesson Mats;Reflexive methodology. ISBN: ISBN 0-8039-7707-7
Bruyne Paul de;Dinâmica da Pesquisa em Ciências Sociais
Plummer Ken;Documents of life 2. ISBN: ISBN 0-7619-6132-1
Seale Clive 340;Researching society and culture. ISBN: 0-7619-5277-2
Burgess Robert G.;A^pesquisa de terreno. ISBN: 972-8027-43-5
Santos Boaventura de Sousa;Um discurso sobre as ciências
Ramazanoglu Caroline;Feminist methodology. ISBN: ISBN 0-7619-5123-7
Lessard-Hérbert Michelle;Investigação qualitativa. ISBN: 972-9295-75-1
Silverman David;Interpreting qualitative data. ISBN: 0-7619-6865-2
Correia José Alberto;Para uma teoria crítica em educação. ISBN: 972-0-34127-0
Silva Augusto Santos;Entre a razão e o sentido
Bibliografia Complementar
Wallerstein, Emmanuel (1996). Para abrir as ciências sociais. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
Gergen, Keneth (1985). The social constructionist movement in modern psychology. American Psychologist, 3, 266-275.
Gillet Pierre;Pour une pédagogique. ISBN: 2-13-040003-5
Berger, Guy (1992). A investigação em educação: modelos sócio-epistemológicos e inserção institucional. Revista de Psicologia e de Ciências da Educação, 3-4, 23-36.
Gergen, Keneth (1992). El yo saturado - dilemas de identidad en el mundo contemporáneo. Barcelona: Paidós.
Quivy Raimond;Manual de investigaçao em ciencias sociais. ISBN: 972-662-275-1
Lopes Amélia;Libertar o desejo, resgatar a inovação. ISBN: 972-783-053-6
Gillet Pierre;Pour une pédagogique. ISBN: 2-13-040003-5