Methodology and Epistemology of Research in Psychology II
Instance: 2005/2006 - 2S
Cycles of Study/Courses
| Acronym |
No. of Students |
Study Plan |
Curricular Years |
Credits UCN |
Credits ECTS |
Contact hours |
Total Time |
| MPSI |
20 |
Plano oficial 2000 |
1 |
2 |
10 |
- |
|
Objectives
The purpose of this discipline is to allow students to choose and to adequate methodologies that support the development of research projects in the field of Developmental and Educational Psychology, with a particular emphasis on qualitative methodologies.
Program
1. Developing research projects
- The construction of knowledge through empirical research
- Data collection and data analysis
- Communicating results
- Research and personal and professional development
2. Qualitiative methodologies
3. Introduction to NUDIST software.
Main Bibliography
ALMEIDA, Leandro & FREIRE, Teresa (2000). Metodologia da investigação em psicologia e educação (2ª edição). Braga: Psiquilíbrios.
American Psychological Association (1994). Publication manual of the American Psychological Association. Washington: American Psychological Association.
ANGUERA, M. Teresa, ARNAU, Jaume, ATO, Manuel, MARTÍNEZ, Rosario, PASCUAL, Juan & VALLEJO, Guillermo (1995). Métodos de investigación en psicología. Madrid: Editorial Síntesis.
ARONSON, Elliot, ELLSWORTH, Phoebe C., CARLSMITH, J. Merrill & GONZALES, Marti Hope (1990). Methods of research in social psychology (2ª edição). New York: McGraw-Hill.
BARLOW, David D. & HERSEN, Michel (1984). Single case experimental designs: Strategies for studying behaviour change (2ª edição). New York: Pergamon Press.
CASSELL, Cathy & SYMON, Gillian (Eds.) (1994). Qualitative research methods in organizational psychology -- a practical guide. Londres: SAGE.
DELGADO, Juan Manuel & GUTIÉRREZ, Juan (Coordenadores) (1994). Métodos y técnicas cualitativas de investigación en ciencias sociales. Madrid: Editorial Síntesis.
DENZIN, Norman K. & LINCOLN, Yvonna S. (1994). Handbook of qualitative research. Londres: SAGE.
FODDY, William (1996). Como perguntar: Teoria e prática da construção de perguntas em entrevistas e questionários. (Tradução para a língua portuguesa). Oeiras: Celta Editora. [Original publicado em 1993].
GHIGLIONE, Rodolphe & MATALON, Benjamin (1997). O Inquérito: Teoria e Prática (Tradução para a língua portuguesa). Oeiras: Celta. [Original publicado em 1985].
HASLAM, S. Alexander & McGARTY, Craig (2003). Research methods and statistics in psychology. Londres: SAGE.
HILL, Manuela Magalhães & HILL, Andrew (2002). Investigação por questionário (2ª edição). Lisboa: Edições Sílabo
KELLE, Udo (Ed.) (1995). Computer-aided qualitative data analysis: Theory, methods and practice. Londres: SAGE.
LESSARD-HÉBERT, Michelle, GOYETTE, Gabriel & BOUTIN, Gérald (1994). Investigação qualitativa: fundamentos e práticas (Tradução para a língua portuguesa). Lisboa: Instituto Piaget. [Original publicado em 1990].
MOREIRA, João Manuel (2004). Questionários: teoria e prática. Coimbra: Almedina.
MORSE, Janice M. (Ed.) (1997). Completing a qualitative project: Details and dialogue. Londres: SAGE.
PINTO, Amâncio Costa (1990). Metodologia da investigação psicológica. Porto: Edições Jornal de Psicologia.
REIS, E. (2001). Estatística multivariada aplicada (2ª edição). Lisboa: Sílabo.
REY, González (2002). Pesquisa Qualitativa em Psicologia: caminhos e desafios (tradução para a língua portuguesa). São Paulo: Pioneira Thomson Learning. [Original publicado em 2000].
SANTOS, Nuno Rebelo (2005). Projectos de investigação em psicologia: Guia para a sua concepção e execução. Évora: NEPUE.
SMITH, Jonathan A., HARRÉ, R. & LANGENHOVE, L. V. (Eds.) (1997). Rethinking Methods in Psychology. Londres: SAGE.
TABACHNICK, B. G. & FIDELL, L. S. (1996). Using multivariate statistics. New York: Harper Collins.
Evaluation Type
Distributed evaluation without final exam