Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Logótipo
Você está em: Start > Publications > View > Perfis de empreendedorismo social: pistas de reflexão a partir de organizações do terceiro sector nacionais
Publication

Perfis de empreendedorismo social: pistas de reflexão a partir de organizações do terceiro sector nacionais

Title
Perfis de empreendedorismo social: pistas de reflexão a partir de organizações do terceiro sector nacionais
Type
Article in International Conference Proceedings Book
Year
2012
Authors
Parente, Cristina
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications View Authenticus page Without ORCID
Gunes, Alexandra
(Author)
FLUP
Marcos, Vanessa
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Conference proceedings National
Scientific classification
FOS: Social sciences
Other information
Resumo (PT): A temática do empreendedorismo social emergiu nos debates teóricos internacionais na década de 90 do século XX, sendo alvo de uma diversidade conceptual, alimentada quer pelos contributos das abordagens anglo-saxónicas quer das escolas que marcam o contexto europeu e latino-americano. Atendendo a estas diferentes abordagens ao empreendedorismo social, construímos um modelo analítico que apresenta como variável independente os perfis de empreendedorismo social em organizações do terceiro setor em Portugal, retendo como variáveis dependentes explicativas os modelos de gestão (financeiros, de pessoas e do capital social) e os modelos de organização do trabalho (controlo, delegação e níveis de participação, coordenação do trabalho e trabalho em equipa). Os resultados obtidos baseiam-se num inquérito por questionário aplicado aos dirigentes de 89 organizações do terceiro setor português entre maio e julho de 2011. As informações recolhidas foram alvo de análise multivariada combinatória, com recurso à análise de clusters hierárquica (como técnica exploratória). A análise dos dados permitiu-nos concluir que as organizações do terceiro setor tendem a manifestar uma natureza híbrida dos perfis de empreendedorismo social, não se encontrando organizações que pontuem positivamente em todos os indicadores selecionados. Neste sentido, 15 organizações apresentam um perfil baixo de empreendedorismo social. Destacamos, ainda, a predominância de perfis de expressão moderada de empreendedorismo económico (52), seguidas dos perfis com forte expressão de empreendedorismo económico e gestionários e/ou organizacional (22).
Abstract (EN): Social entrepreneurship has emerged in international theoretical debates since the late 1990¿s and encompasses a conceptual diversity set forth by the Anglo-Saxon school, by the European and Latin American Schools of thought. Our analytical model was defined on the basis of these different approaches to social entrepreneurship and it takes the social entrepreneurship profiles in third sector organizations in Portugal as the independent variable. Also in our classification variables, we assume management models (management of people, of financial resources and of social capital) and models of work organization (centralized, by delegation, collaborative and team work) as the explaining dependent variables. The results obtained draw on empirical data gathered with a survey to 89 third sector organizations in Portugal carried out between May and July 2011. The survey involved the administration of a questionnaire to managers of these organizations. The information collected involved a combined multivariate analysis with the use of hierarchical cluster analysis (as an exploratory technique). The results of the data analysis point to the hybrid nature of social entrepreneurship profiles in the Portuguese third sector. According to the classification defined in our research study, no single organization positively scored in all the indicators selected. Thus, 15 organizations were classified with a low level profile of social entrepreneurship. We also highlight the predominance of moderate level profiles of economic entrepreneurship (52), followed by high level profiles of economic and management and/or organizational entrepreneurship
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Notes: Disponível em: http://historico.aps.pt/vii_congresso/papers/finais/PAP0205_ed.pdf
Documents
File name Description Size
PUBLIC_33 12684.93 KB
Related Publications

Of the same authors

Entre o Estado e o terceiro setor : modos de regulação : o terceiro setor português em foco (2014)
Chapter or Part of a Book
Lopes, Alexandra ; Parente, Cristina ; Marcos, Neusa
Social entrepreneurship profiles: lessons from organizational and management dynamics (2014)
Article in International Scientific Journal
Parente, Cristina ; Lopes, Alexandra ; Marcos, Vanessa
Defining social entrepreneurship: lessons from Portuguese organizational dynamics (2012)
Article in International Conference Proceedings Book
Parente, Cristina ; Lopes, Alexandra ; Marcos, Vanessa
Recommend this page Top
Copyright 1996-2024 © Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page created on: 2024-10-06 at 12:17:27 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal