Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Logótipo
Você está em: Start > Publications > View > Para que serve a didática? Um estudo no âmbito da didática do português
Publication

Para que serve a didática? Um estudo no âmbito da didática do português

Title
Para que serve a didática? Um estudo no âmbito da didática do português
Type
Chapter or Part of a Book
Year
2017
Authors
Costa, Ana
(Author)
Other
The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. Without AUTHENTICUS Without ORCID
Rodrigues, Sónia Valente
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Sebastião, Isabel
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Scientific classification
CORDIS: Humanities > language sciences
Other information
Resumo (PT): Nesta comunicação, propõe-se uma reflexão sobre a configuração epistemológica da didática do Português enquanto conjunto de estratégias facilitadoras das aprendizagens, disciplina de formação de professores e campo de investigação educacional. Pretende-se contribuir para uma problematização da didática como campo autónomo de saberes, uma vez que a didática da língua e da literatura portuguesas têm aparecido ora como subsidiárias dos estudos linguísticos e literários, ora como campo difuso da aplicação de conhecimento teórico de diversas áreas (Alarcão, 2010). A produção técnica e científica nos últimos anos justifica uma discussão sobre o estado da arte da didática. Esta reflexão permitirá clarificar o papel da didática nas práticas de ensino, na produção de materiais, na formação profissional e na investigação. Na dimensão das práticas docentes, parte-se de conceções de professores sobre o papel da didática, resultantes de um inquérito aplicado a professores de Português, para a promoção de um desenvolvimento profissional reflexivo, produtor de saber didático. A formação inicial e contínua, enquanto processo de interação de conhecimento teórico e de práticas, entre professores do ensino básico e secundário e formadores/investigadores, terá vantagens em ser concebida como comunidade de aprendizagem, um espaço gerador de reflexão e investigação didática (Nóvoa, 2007).
Abstract (EN): In this article, we propose a reflection on the epistemological configuration of Portuguese Didactics, conceived as a set of learning strategies, as a teacher training domain and as an educational research field. In the last years, Portuguese Didactics has been seen as a subsidiary field of linguistic and literary studies, as well as a diffuse field for the application of theoretical knowledge (Alarcão, 2010). Opposing this perspective, we intend to contribute to a definition of Didactics as an autonomous field of knowledge and research, since literature in recent years justifies a discussion about the state of the art of Didactics studies. This reflection will contribute to clarify the role of Didactics in teaching practices, in the production of materials, in professional training and in research. An exploratory study, based on the conceptions of teachers about didactics, will be presented. This study was based on the analysis of nine interviews to Portuguese teachers, who reflected on their professional relationship with Didactic issues. Teacher training programs, conceived as a process of interaction between theories and practices, should be explored as the field ¿ the learning community - for reflection and research on Didactics (Nóvoa, 2007).
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Documents
File name Description Size
artigo_Para que serve a didatica_pp.811-827 688.31 KB
Related Publications

Of the same book

Centro de Treino de Natação: núcleo de formação em exercício da Faculdade de Desporto da Universidade do Porto (2017)
Chapter or Part of a Book
Aléxia Alves Fernandes; Ana Sofia Monteiro; Ricardo J. Fernandes
A reconstrução da identidade profissional em comunidades de prática (2017)
Chapter or Part of a Book
Inês Teixeira; Paula Batista; Amândio Graça
A prática pedagógica no processo da formação de professores de natação (2017)
Chapter or Part of a Book
Ana Sofia Monteiro; Aléxia Fernandes; Susana Soares; Ricardo J. Fernandes
Recommend this page Top
Copyright 1996-2024 © Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page created on: 2024-11-09 at 19:38:44 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal