Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Logótipo
Você está em: Start > Publications > View > Biblioteca, educação e literacia informacional em Portugal: resultados iniciais do projeto elit.pt
Publication

Biblioteca, educação e literacia informacional em Portugal: resultados iniciais do projeto elit.pt

Title
Biblioteca, educação e literacia informacional em Portugal: resultados iniciais do projeto elit.pt
Type
Chapter or Part of a Book
Year
2016
Authors
Silva, Armando Malheiro da
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications View Authenticus page View ORCID page
Fernandez Marcial, Viviana
(Author)
Other
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Scientific classification
CORDIS: Humanities > Information science
Other information
Subject: Literacia informacional
Resumo (PT): O presente trabalho contém uma parte dos resultados de um projeto da investigação titulado A literacia informacional no Espaço Europeu do Ensino Superior: estudo da situação das competências da informação em Portugal (eLi.pt) e financiado pela Fundação para a Ciência e a Tecnologia. No mesmo se estuda o nível de competências informacionais dos estudantes portugueses da universidade e de ensino secundário. Nesta abordagem inicial se oferecem os dados do inquérito aplicado a uma amostra composta por 1624 estudantes matriculados em instituições de ensino do Porto, Vila Real, Bragança, Coimbra, Covilhã, Castelo Branco e Lisboa. Destes, 1242 são alunos do ensino superior enquanto os restantes 346 frequentam o secundário. Tendo em conta as especificidades de cada um destes grupos de ensino, foram construídas duas versões do inquérito, pensadas propositadamente para os dois diferentes contextos abordados. Nestes primeiros resultados, deparamo-nos com um nível muito deficiente de competências cognitivas quanto à seleção, pesquisa, elaboração e filtragem de informação e deparamo-nos ainda com a carência de uma política educacional e bibliotecária/informacional que enquadre melhor e estimule uma adequada performance por parte dos estudantes. Daí a importância e utilidade do modelo eLit.pt que visa mostrar e operacionalizar a articulação das competências cognitivas no âmbito do comportamento informacional e articular o papel das bibliotecas (escolares, públicas e universitárias) os professores, o sistema de ensino e os ¿grupos informais¿.
Abstract (EN): The present work contains part of the results of a research project entitled ¿The information literacy in the European Higher Education: study of the situation of information skills in Portugal (eLi.pt)¿ that was funded by the Foundation for Science and Technology. In it is studied the level of information literacy of Portuguese university students and secondary school. In this initial approach we present data from the questionnaire applied to a sample of 1624 students from educational institutions of Porto, Vila Real, Bragança, Coimbra, Covilhã, Castelo Branco and Lisboa. Of these, 1242 are students of higher education while the remaining 346 attend secondary school. Taking into account the specificities of each of these educational groups, two versions of the questionnaire were built, specifically designed for the two different contexts addressed. In these first results, it can be seen a very poor level of cognitive skills to select, search, elaborate and filter information as well as a lack of an educational and librarian/informational policy that better fits and encourages an appropriate performance by students. Hence the importance and usefulness of eLit.pt model that aims to show and to operationalize the articulation of cognitive skills in information behavior and to articulate the role of libraries (school, public and university) teachers, education system and "informal groups".
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
Documents
File name Description Size
armando_malheiro_biblioteca 690.22 KB
Related Publications

Of the same authors

A literacia da informação em Portugal: um diagnóstico, um modelo e uma reflexão prospetiva (2007-2010) (2016)
Book
Silva, Armando Malheiro da; Fernandez Marcial, Viviana; Martins, Fernanda
Novos resultados e elementos para a análise e debate sobre a literacia da informação em Portugal (2016)
Chapter or Part of a Book
Silva, Armando Malheiro da; Fernandez Marcial, Viviana
Information literacy in Portugal: a theory and practice approach (2016)
Chapter or Part of a Book
Silva, Armando Malheiro da; Fernandez Marcial, Viviana
Alfabetização informacional em Portugal: alguns resultados de um projeto de pesquisa (2016)
Chapter or Part of a Book
Silva, Armando Malheiro da; Fernandez Marcial, Viviana
A literacia informacional no espaço europeu do ensino superior: estudo das competências de informação em Portugal (primeiros resultados globais) (2016)
Chapter or Part of a Book
Silva, Armando Malheiro da; Martins, Fernanda; Azevedo, José; Pinto, Maria Manuela; Fernandez Marcial, Viviana; Guedes, Susana

See all (8)

Of the same book

Novos resultados e elementos para a análise e debate sobre a literacia da informação em Portugal (2016)
Chapter or Part of a Book
Silva, Armando Malheiro da; Fernandez Marcial, Viviana
Information literacy in Portugal: a theory and practice approach (2016)
Chapter or Part of a Book
Silva, Armando Malheiro da; Fernandez Marcial, Viviana
Inclusão digital e literacia informacional em Ciência da Informação (2016)
Chapter or Part of a Book
Silva, Armando Malheiro da

See all (9)

Recommend this page Top
Copyright 1996-2024 © Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page created on: 2024-11-10 at 09:48:46 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal