Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Logótipo
Você está em: Start > Publications > View > Panorama artístico no século XVIII dos conventos franciscanos femininos em Braga : tópicos para uma abordagem
Publication

Panorama artístico no século XVIII dos conventos franciscanos femininos em Braga : tópicos para uma abordagem

Title
Panorama artístico no século XVIII dos conventos franciscanos femininos em Braga : tópicos para uma abordagem
Type
Article in International Conference Proceedings Book
Year
2009
Authors
Rocha, Manuel Joaquim Moreira da
(Author)
FLUP
Conference proceedings International
Pages: 169-176
III Seminário Internacional Luso-Brasileiro : Os franciscanos no mundo português : artistas e obras
Rio de Janeiro, 2008
Scientific classification
FOS: Humanities
Other information
Resumo (PT): D. Rodrigo de Moura Teles, arcebispo de Braga de 1704 a 1728, promoveu a fundação de conventos femininos da ordem franciscana, instituindo três casas, sediadas nas cidades de Braga, Guimarães e Chaves. Estas três unidades conventuais, juntam mais duas da mesma ordem existentes na cidade: o convento de Nossa Senhora dos Remédios, do séc. XVI, e o de Nossa Senhora da Conceição, de inícios do século XVII. Este trabalho articula a craveira mecenática do arcebispo, com o seu proteccionismo expresso à causa franciscana, e modo artístico desenvolvido por essas unidades conventuais. Artistas, obras e chaves de descodificação dos programas seguidos por essas unidades é o objectivo deste estudo, procurando, através das artes, desvendar o perfil do mecenas.
Abstract (EN): D. Rodrigo de Moura Teles, archbishop of Braga from 1704 to 1728, was responsible for promoting the foundation of female Franciscan convents, and instituted three buildings for religious communities in the towns of Braga, Guimarães and Chaves, in addition to two other Franciscan convents located in Braga: the 16th-century Convent of Nossa Senhora dos Remédios and the Convent of Nossa Senhora da Conceição dated from the early 17th century. This paper describes the correlation between the bishop’s patronage and his clear support to the Franciscan cause and religious art associated to these monasteries. It analyses the artists’ profiles, their work and the key elements that help to interpret the monasteries’ artistic production and, as a result, describe the character of this patron of the arts.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
License type: Click to view license CC BY-NC
Documents
File name Description Size
2009MJMR 437.24 KB
Related Publications

Of the same authors

Porto Barroco: aprender História da Arquitetura inventariando digitalmente o património (2024)
Poster in a National Conference
Rocha, Manuel Joaquim Moreira da; Almeida, Vera Moitinho de; Trigo, Luis; Barbosa, ; Pedro Barreto; Teixeira, Mário; Silva, Carlos
Rua das Flores 500 anos: passagem e permanência (1521 - 2021) (2024)
Book
Silva, José Ferreira e ; Rocha, Manuel Joaquim Moreira da; Resende, Nuno ; Silva, Francisco Ribeiro da
Românico do Vale do Sousa (2008)
Book
Rosas, Lúcia ; Rocha, Manuel Joaquim Moreira da ; Santos, Diana
Pedra [suportes do património] (2024)
Book
Semedo, Alice; Ferreira, Daniela; Barreira, Hugo; Rosas, Lúcia ; Rocha, Manuel Joaquim Moreira da; Botelho, Maria Leonor ; Homem, Paula Menino; Monteiro-Rodrigues, Sérgio
O órgão do Mosteiro de Arouca : conservação e restauro do património musical (2009)
Book
Rocha, Manuel Joaquim Moreira da ; Ferreira, Manuel Pedro ; Grenzing, Gerhard ; Melo, Ângela

See all (52)

Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z
Page created on: 2025-08-11 at 05:45:41 | Privacy Policy | Personal Data Protection Policy | Whistleblowing | Electronic Yellow Book