Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Logótipo
Você está em: Start > P301

Social Psychology

Code: P301     Acronym: PS

Keywords
Classification Keyword
OFICIAL Psychology

Instance: 2016/2017 - 1S

Active? Yes
Responsible unit: Psychology
Course/CS Responsible: Integrated Master Psychology

Cycles of Study/Courses

Acronym No. of Students Study Plan Curricular Years Credits UCN Credits ECTS Contact hours Total Time
MIPSI 186 Official Curricular Structure 2 - 3 30 81
Mais informaçõesLast updated on 2016-09-13.

Fields changed: Teaching methods and learning activities, Fórmula de cálculo da classificação final, Melhoria de classificação, Obtenção de frequência, Componentes de Avaliação e Ocupação, Fórmula de cálculo da classificação final, Melhoria de classificação, Obtenção de frequência, Tipo de avaliação, Componentes de Avaliação e Ocupação

Teaching language

Portuguese

Objectives


Social Psychology is the study of how our attitudes, our feelings and our behaviors are influenced by the people around us. Given that all people, regardless of who they are or what they do, spend time with others, Social Psychology has something to say to all of us. There are three main objectives of this course: 1) demonstrate the power of influence that people have about the attitudes, feelings and behaviors of others; 2) present and evaluate some of the main theories of Social Psychology; 3) discuss how research in Social Psychology can be applied to important social issues.


Learning outcomes and competences


  • Possess knowledge and comprehension to the level of interpersonal relationships;

  • Apply the knowledge and the ability of understanding the Portuguese context;

  • Demonstrate ability of psycho-social problems resolution;

  • Encourage communication skills;

  • Develop skills for lifelong learning.

Working method

Presencial

Program

The themes to be addressed turn around six chapters:

  • 1 Field of Social Psychology
  • 2 Prejudice and discrimination
  • 3 Gender
  • 4 Intimate relationships
  • 5 Loneliness
  • 6 Social influences

Programa definitivo

1. O DOMÍNIO DA PSICOLOGIA SOCIAL

1. O que é a Psicologia Social?
2. Esboço histórico da Psicologia Social
3. A Psicologia Social como ciência
4. Teorias em Psicologia Social
5. A Psicologia Social contemporânea
6. Perspectivas internacionais
7. Aplicações: O estudo da caverna dos ladrões

2. PRECONCEITO E DISCRIMINAÇÃO

1. Definições: Preconceito, discriminação e grupos minoritários
2. Algumas categorias de preconceito
3. A face mutante do preconceito
4. Génese do preconceito e da discriminação
5. Consequências do preconceito e d discriminação
6. Redução do preconceito e da discriminação
7. Aplicações: Estratégias para mudar atitudes negativas

3. GÉNERO

1. Sexo, género e sexualidade

2. Género e cultura
3. Comparações de género
4. Teorias acerca do papel de género
5. Género e self
6. Aplicações: Em busca da igualdade entre os géneros

4. RELAÇÕES ÍNTIMAS

1. Natureza da intimidade
2. Relações íntimas na família
3. Amizade
4. Amor
5. Sexualidade
6. Problemas relacionais
7. Aplicações: Confronto com a timidez 

5. SOLIDÃO

1. O que é a solidão?
2. Abordagens teóricas da solidão
3. Avaliação da solidão
4. Quem são as pessoas sós?
5. Fontes da solidão
6. Confronto com a solidão
7. Aplicações: Quebrar os muros do isolamento social

6. INFLUÊNCIA SOCIAL

1. Condescendência
2. Normalização
3. Conformidade e independência
4. Obediência
5. Inovação
6. Aplicações: Influência dos meios de comunicação de massas

Mandatory literature

Félix Neto; Psicologia Social, volume I, Universidade Aberta, 1998
Félix Neto; Psicologia Social, volume II, Universidade Aberta, 2000

Complementary Bibliography

Aronson, E., & Pratkanis, A.; Social Psychology, New York University Press, 1993
Félix Neto; Estudos de Psicologia Intercultural, 3ª ed., Fundação Calouste Gulbenkian, 2008
Félix Neto; Psicologia Intercultural, Universidade Aberta, 2002

Teaching methods and learning activities

In class shall be summaries, demos, videos, experimental applications, group activities, as well as will be provided a formative evaluation. However the more important thing is that students participate actively in the learning process. Student activities allowing the acquisition of these skills: reading; critical reflection; laboratory and field studies; case studies, discussions.

keywords

Social sciences

Evaluation Type

Distributed evaluation without final exam

Assessment Components

designation Weight (%)
Teste 100,00
Total: 100,00

Eligibility for exams

Students are required to be present in  the classes.

Calculation formula of final grade

Multiple choice testing, during the teaching-learning process, with formative nature.

 

- Two tests (each one corresponds to 50% of the grade).

 

The final grade will be expressed on a scale of 0-20.

 Grade lower than 8 in one test corresponds to failure.

 

Classification improvement

The improvement of grade can be made achieving a new examination.

Observations

Textos de apoio a aulas da disciplina Psicologia Social (2º ano)

Ano lectivo 2016/17

1 Domínio da Psicologia Social
Sherif, M. (1956). Experiments in group conflicts. American Scientific, vol. 195, 54-8. In E. Aronson, e A. Pratkanis (1993). Social Psychology (vol. III, pp. 380- 389 ). New York: New York University Press.
Richard, F. D., Bond, C. F., & Stokes-Zoota, J. (2003). One hundred years of Social Psychology quantitatively described. Review of General Psychology, 7, 331-363.

2 Preconceito e discriminação
Aronson, E., e Bridgeman, D. (1979). Jigsaw groups and the desegregated classroom: In pursuit of common goals. In E. Aronson, e A. Pratkanis (1993). Social Psychology (vol. III, pp. 438- 446 ). New York: New York University Press.
Neto, F., Sriram, N., Nosek, B. A, Greenwald, A G., e Banaji, M. R. (2007). Explorar as atitudes e crenças implícitas: Lançamento de um site da internet em língua portuguesa. Psicologia, Educação e Cultura, XI, 165-173.
Pettigrew, T. F., Tropp, L. R., & Christ, O. (2011). Recent advances in intergroup contact theory. International Journal of Intercultural Relations, 35, 271-289.

3 Género
Glick, P., e Fiske, S. T. (2001). An ambivalent alliance: Hostile and benevolent sexism as complementary justifications for gender inequality. American Psychologist, 56, 109-118.
Neto, F., e Silva, M. C. (2009). Changing patterns of gender portrayals in Portuguese television advertisements. Journal of Applied Social Psychology, 39, 1214-1228.

4 Relações íntimas
Acevedo, B., e Aron, A. (2009). Does a long-term relationship kill romantic love? Review of General Psychology, 13, 59-65.
Neto, F,. Mullet, E., Deschamps. J-C-. Barros, J., Benvindo, R., Camino, L., Falconni, A, Kagibanga, V., e Machado, M. (2000). Cross-cultural variations in attitudes toward love. Journal of Cross-Cultural Psychology, 31, 626-635.

5 Solidão
Kraut, R., Patterson, M., Lundmark, V., Kiesler, S., Mukopadhyay, T, e Scherlis, W. (1998). A social technology that reduces social involvement and psychological well-being? American Psychologist, 53, 1017-1031.
Neto, F. (2002). Loneliness and acculturation among adolescents from immigrant families in Portugal. Journal of Applied Social Psychology, 32, 630-647.

6 Influências sociais
Burger, J. M. (2009). Replicating Milgram: Would people still obey today? American Psychologist, 64, 1-11.
Neto, F. (1995). Conformity and independence revisited. Social Behavior and Personality, 23, 217-222.

Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z
Page created on: 2025-11-25 at 15:43:12 | Privacy Policy | Personal Data Protection Policy | Whistleblowing | Electronic Yellow Book