Go to:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Logótipo
Você está em: Start > E503

Communitarian and Local Development

Code: E503     Acronym: ICDL

Keywords
Classification Keyword
OFICIAL Adult Education

Instance: 2015/2016 - 1S

Active? Yes
Responsible unit: Education Sciences
Course/CS Responsible: First degree in Educational Sciences

Cycles of Study/Courses

Acronym No. of Students Study Plan Curricular Years Credits UCN Credits ECTS Contact hours Total Time
LCED 60 Official Curricular Structure 3 - 6 57 162

Teaching language

Portuguese

Objectives

xx

Learning outcomes and competences

x

Working method

Presencial

Pre-requirements (prior knowledge) and co-requirements (common knowledge)

x

Program

xx

Mandatory literature

Matos Manuel Santos e; Intervenção comunitária em educação
Caramelo João Carlos Pereira; Educação e desenvolvimento comunitário num processo de transição autogestionário
Berger, G.; Reflexões sobre democracia, participação e cidadania. Cadernos Ice “Inovação, Cidadania e Desenvolvimento Local" 7: 13-30., 2004
Guerra, I. C.; Fundamentos e Processos de uma Sociologia da Acção: o planeamento em Ciências Sociais. São João do Estoril, Principia., 2006
Melo, A.; Educação e Formação para o desenvolvimento rural. Fórum Educação de Adultos. L. Lima. Braga, Universidade do Minho/Unidade de Educação de Adultos. I: 137-149., 1994
Matos, Manuel; Desenvolvimento e Cidadania: intervenção associativa e acção comunitária, in Cadernos ICE 7 (Inovação, Cidadania e Desenvolvimento Local), Setúbal, ICE: 135-149, 2004
Nóvoa António 070; Formação para o desenvolvimento
Vachon, B. ; Le développement local: théorie et pratique: Réintroduire l’humain dans la logique de développement. Montréal, Gaëtan Morin Éditeur., 1993
Melo, A.; A acção local dos cidadãos como forma de resistência à nova onda de colonização global: o caso da Associação In Loco no Sul de Portugal. Produzir para viver: os caminhos da produção não capitalista. B. d. S. Santos. Rio de Janeiro, Civilização, 2002
Correia, J. A. and R. D’Espiney, Eds.; Inovação, Cidadania e Desenvolvimento Local. Cadernos do ICE. Setúbal., 2004
Gómez José António Caride; Educação e desenvolvimento comunitário local. ISBN: 978-972-8562-44-1
Matos, M.; "Da Intervenção Comunitária à Mediação Comunitária." Educação, Sociedade & Culturas 29: 175-189., 2009
Menezes, Isabel; Intervenção Comunitária: uma perspectiva psicológica, Porto, Livpsic/Legis Editora, 2007
Correia, J. A.; Políticas e lógicas da territorialização: contributos para a produção emancipatória do local. Fênix - Revista Pernambucana de Educação Popular e de Educação de Adultos Ano 4 - Nº5(1): 33-42., 2005

Complementary Bibliography

Garcia, O.; Animação comunitária nos processos de desenvolvimento. Inovação, Cidadania e Desenvolvimento Local. J. A. Correia & R. D’Espiney. Setúbal, ICE. 7: 123-134., 2004
Freire, P.; Extensão ou comunicação. Rio de Janeiro, Editora Paz e Terra., 1971
Enriquez, E.; Problématique du changement. Connexions 4: 5-45., 1972
Veen, R. V. D. ; Community development as citizen education. International Journal of Lifelong Education 22 (6): 580-596., 2003
Busino, G. ; Comunidade. Enciclopédia Einaudi. Lisboa, Imprensa Nacional Casa da Moeda. 38: 146-160., 1998
Nisbet, R.; Comunidade. Sociologias e Sociedades. Leituras de Introdução à Sociologia. M. Foracchi and J. S. Martins. São Paulo, Livros Técnicos e Científicos: 255-262., 1977
Teisserenc, P.; Développement local et mobilisation des acteurs. Contemporaines 18/19: 187-213., 1994
Melo, A.; Formação de adultos e desenvolvimento local. Educação e Formação de Adultos: mutações e convergências. R. Canário and B. Cabrito. Lisboa, Educa. 11: 97-113., 2005
Fraser, H.; Four different approaches to community participation. Community Development Journal 40(3): 286-300., 2005
Freire, P.; Extensão ou comunicação. Rio de Janeiro, Editora Paz e Terra., 1971
Laverack, G.; Using a "domains" approach to build community empowerment. Community Development Journal 41(1): 4-12., 2005
Silva, A. S.; Sociedade civil, democracia local e desenvolvimento. Democracia: novos desafios e novos horizontes. J. M. L. Viegas, A. C. Pinto & S. Faria. Oeiras, Celta Editora: 11-34., 2004
Silva Augusto Santos; Cultura e desenvolvimento. ISBN: ISBN 972-774-077-4
Silva Augusto Santos; Educação de adultos
Paulo, J. C.; O que faz falta. Educação de Adultos e Intervenção Comunitária. Instituto de Educação e Psicologia. Braga, Universidade do Minho: 23-59., 1999

Teaching methods and learning activities

Teaching and Learning Methodologies in contact time


Teaching and Learning Methodologies in students’ autonomous work


keywords

Social sciences > Educational sciences > Education > Social pedagogy
Social sciences > Ethics in social sciences
Social sciences > Educational sciences > Education > Adult education

Evaluation Type

Distributed evaluation with final exam

Assessment Components

designation Weight (%)
Teste 60,00
Trabalho escrito 40,00
Total: 100,00

Amount of time allocated to each course unit

designation Time (hours)
Estudo autónomo 102,00
Frequência das aulas 45,00
Trabalho de investigação 15,00
Total: 162,00

Eligibility for exams

 The assessment regime implies presence in ¾ of lectures, except for students legally authorized to do not attend lectures (as for instance student-workers)

Calculation formula of final grade

Group assignment – 40%  
Individual assignment: 60%

Examinations or Special Assignments

A classification under 8 in 20 in any of the required assignment elements implies its reformulation as a condition to continue in the distributed assessment regime.

Internship work/project

N/A

Special assessment (TE, DA, ...)

Students legally authorized to do not attend lectures are required to present a written essay concerning one of the textbooks. This written essay must include an introduction where students are asked to justificate the pertinence of the theme and the linkage with their own learning project. Sucess in this written essay will allow students to develop the individual paper, as the second assessment moment 

Classification improvement

To improve the final classification obtained, students must accomplish a written examination concerning the whole contents of the subject, as defined above.

Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z
Page created on: 2025-11-19 at 20:00:07 | Privacy Policy | Personal Data Protection Policy | Whistleblowing | Electronic Yellow Book