Communitarian and Local Development
| Keywords |
| Classification |
Keyword |
| OFICIAL |
Adult Education |
Instance: 2013/2014 - 1S
Cycles of Study/Courses
Teaching language
Portuguese
Objectives
•To discuss theoretically the “community” concept and its related problems in contemporary social contexts; •To question the concept of “community intervention” and its different discourses of legitimating: the technical-political, the functional-services and the socio-educative perspectives; •To problematise the relations between different perspectives of “community intervention” legitimating in what their political and philosophical foundations is concerned; •To discuss “community intervention” as a complex practice of reality organization; •To understand intervention as a change process intersected by contradictory dynamics
Learning outcomes and competences
x
Working method
Presencial
Pre-requirements (prior knowledge) and co-requirements (common knowledge)
x
Program
•To plan educative projects for community intervention aiming community animation and local development; •To analyze and to assess educative local development projects; •To give support to the development of local educative processes integrated in multiprofessional teams; •To prepare social workers in the field of development on the domain of community intervention, local development and socio-educative methodologies of intervention. 1.Theoretical and Methodological options a.The objectivist perspective: community as a natural process able to be defined through its regularities. Action as behavior. b.The subjectivist perspective: “society as a life context with a significant structure” (Habermas). Action as sense. c.The significance of implicit knowledge in community intervention d.Relation with social action: attachment versus explanation e.Relation with reality: the relation subject/subject versus subject/object f.The “community (re)turn”: a brief reference to the socio-historical context of “community turn” and its material and symbolic elements g.Primordial forms of communitarian structuration and its meanings: US and THEM h.Tension between community and society: political and ethnomethodological readings i.Significant dichotomies: society/rationalization/modernization versus community/social experience/tradition j.Keys for community intervention: a multireferential strategy i.Theoretical and methodological tools in a change process: systemic analysis, institutional analysis, organizational analysis; ii.The analysis of change processes in the context of socio-instituted realities: from organic totality to active particularity and identity singularity: the conflict iii.Interactive research techniques: interviews, participant observation, clinical approach iv.The community intervention projects: from exteriority to mediation (the scientific-technical model of intervention and the socio-communitarian model of intervention). Keywords Social sciences – Sciences of Education – Education – Adult Education
Mandatory literature
Guerra, I. C.; Fundamentos e Processos de uma Sociologia da Acção: o planeamento em Ciências Sociais. São João do Estoril, Principia., 2006
Melo, A.; Educação e Formação para o desenvolvimento rural. Fórum Educação de Adultos. L. Lima. Braga, Universidade do Minho/Unidade de Educação de Adultos. I: 137-149., 1994
Matos, Manuel; Desenvolvimento e Cidadania: intervenção associativa e acção comunitária, in Cadernos ICE 7 (Inovação, Cidadania e Desenvolvimento Local), Setúbal, ICE: 135-149, 2004
Nóvoa António 070;
Formação para o desenvolvimento
Berger, G.; Reflexões sobre democracia, participação e cidadania. Cadernos Ice “Inovação, Cidadania e Desenvolvimento Local" 7: 13-30., 2004
Matos, M.; "Da Intervenção Comunitária à Mediação Comunitária." Educação, Sociedade & Culturas 29: 175-189., 2009
Matos Manuel Santos e;
Intervenção comunitária em educação
Correia, J. A. and R. D’Espiney, Eds.; Inovação, Cidadania e Desenvolvimento Local. Cadernos do ICE. Setúbal., 2004
Nóvoa, A., C. Castro Almeida, et al.; Desenvolvimento endógeno e formação de agentes de desenvolvimento. Formação para o desenvolvimento: uma experiência participada de formação de agentes de desenvolvimento. Lisboa, Fim de Século Edições: 17-47., 1992
Crozier, M.; Mudança individual e mudança colectiva, in Mudança Social e Psicologia Social. AAVV. , Lisboa, Livros Horizonte: 69-81., 1982
Gómez José António Caride;
Educação e desenvolvimento comunitário local. ISBN: 978-972-8562-44-1
Vachon, B. ; Le développement local: théorie et pratique: Réintroduire l’humain dans la logique de développement. Montréal, Gaëtan Morin Éditeur., 1993
Melo, A.; A acção local dos cidadãos como forma de resistência à nova onda de colonização global: o caso da Associação In Loco no Sul de Portugal. Produzir para viver: os caminhos da produção não capitalista. B. d. S. Santos. Rio de Janeiro, Civilização, 2002
Menezes, Isabel; Intervenção Comunitária: uma perspectiva psicológica, Porto, Livpsic/Legis Editora, 2007
Complementary Bibliography
Enriquez, E.; Problématique du changement. Connexions 4: 5-45., 1972
Paulo, J. C.; O que faz falta. Educação de Adultos e Intervenção Comunitária. Instituto de Educação e Psicologia. Braga, Universidade do Minho: 23-59., 1999
Busino, G. ; Comunidade. Enciclopédia Einaudi. Lisboa, Imprensa Nacional Casa da Moeda. 38: 146-160., 1998
Nisbet, R.; Comunidade. Sociologias e Sociedades. Leituras de Introdução à Sociologia. M. Foracchi and J. S. Martins. São Paulo, Livros Técnicos e Científicos: 255-262., 1977
Teisserenc, P.; Développement local et mobilisation des acteurs. Contemporaines 18/19: 187-213., 1994
Melo, A.; Formação de adultos e desenvolvimento local. Educação e Formação de Adultos: mutações e convergências. R. Canário and B. Cabrito. Lisboa, Educa. 11: 97-113., 2005
Fraser, H.; Four different approaches to community participation. Community Development Journal 40(3): 286-300., 2005
Freire, P.; Extensão ou comunicação. Rio de Janeiro, Editora Paz e Terra., 1971
Laverack, G.; Using a "domains" approach to build community empowerment. Community Development Journal 41(1): 4-12., 2005
Silva, A. S.; Sociedade civil, democracia local e desenvolvimento. Democracia: novos desafios e novos horizontes. J. M. L. Viegas, A. C. Pinto & S. Faria. Oeiras, Celta Editora: 11-34., 2004
Silva Augusto Santos;
Cultura e desenvolvimento. ISBN: ISBN 972-774-077-4
Matos, M. ; O local e a redefinição do social. Porto, FPCEUP: 7., (s.d.)
Silva Augusto Santos;
Educação de adultos
Freire, P.; Extensão ou comunicação. Rio de Janeiro, Editora Paz e Terra., 1971
Correia, J. A.; Políticas e lógicas da territorialização: contributos para a produção emancipatória do local. Fênix - Revista Pernambucana de Educação Popular e de Educação de Adultos Ano 4 - Nº5(1): 33-42., 2005
Garcia, O.; Animação comunitária nos processos de desenvolvimento. Inovação, Cidadania e Desenvolvimento Local. J. A. Correia & R. D’Espiney. Setúbal, ICE. 7: 123-134., 2004
Veen, R. V. D. ; Community development as citizen education. International Journal of Lifelong Education 22 (6): 580-596., 2003
Teaching methods and learning activities
Teaching and Learning Methodologies in contact time Lecturing Group work and debate Tutorial guidance Assessment Teaching and Learning Methodologies in students’ autonomous work Reading and analyzing bibliography Research Bibliographic Research Organization and dynamisation of classroom activities
keywords
Social sciences > Educational sciences > Education > Social pedagogy
Social sciences > Ethics in social sciences
Social sciences > Educational sciences > Education > Adult education
Evaluation Type
Distributed evaluation without final exam
Assessment Components
| designation |
Weight (%) |
| Teste |
60,00 |
| Trabalho escrito |
40,00 |
| Total: |
100,00 |
Amount of time allocated to each course unit
| designation |
Time (hours) |
| Estudo autónomo |
102,00 |
| Frequência das aulas |
45,00 |
| Trabalho de investigação |
15,00 |
| Total: |
162,00 |
Eligibility for exams
Distributed assessment without final examination The assessment regime implies presence in ¾ of lectures, except for students legally authorized to do not attend lectures (as for instance student-workers)
Calculation formula of final grade
Group assignment – 40% (considering two elements: a subject presentation in the classroom + group report about the presented subject) Individual assignment: 60%
Examinations or Special Assignments
A classification under 8 in 20 in any of the required assignment elements implies its reformulation as a condition to continue in the distributed assessment regime.
Special assessment (TE, DA, ...)
Students legally authorized to do not attend lectures are required to present a written essay concerning one of the textbooks. This written essay must include an introduction where students are asked to justificate the pertinence of the theme and the linkage with their own learning project.
Classification improvement
To improve the final classification obtained, students must accomplish a written examination concerning the whole contents of the subject, as defined above.