Epistemology and History of Psychology
Instance: 2005/2006 - A
Cycles of Study/Courses
Objectives
This subject goal is to introduce students in the great epistemological traditions, in order to apply them to the psychological sciences and behaviour. This aims to develop a critical spirit and to enable guidance and choices epistemologically founded in the diversity of the great systems of Psychology.
Program
1) The importance of epistemology in the history of psychology - Introduction
2) Historical approach to psychology
2.1) Description of psychological knowledge’s evolution: the link to philosophy and natural sciences and the autonomy phase. Knowledge organization criteria by contents and theoretical systems with reference to the main works and authors.
2.2) Criticism of psychological knowledge: relativation of historical knowledge based on critical reflection about its formation, classical historiography and its criticism.
3) An epistemological approach to psychology
3.1) Historical and epistemological science analysis methods and conditions for its application to psychology; epistemology in the formation of the scientific mind
3.2) The acquisition of historical and epistemological analysis models: Anglo-American and French epistemology through the theory of scientific revolutions (Kuhn), dialectical rationalism (Bachelard) and its application to social sciences (Althusser), biology and medicine (Canguilhem), critical rationalism (Popper), positivism (Comte) and archaeology-genealogy of knowledge (Foucault).
4) Historical and epistemological approach to psychology
Critical analysis of different epistemologies and proposal of an integrative model.
Main Bibliography
- Bachelard, G. (1971). A epistemologia. Lisboa: Edições 70.
- Bachelard, G. (1980). La formation de l'esprit scientifique. Paris: Ed. J. Vrin.
- Bachelard, G. (1986). O novo espirito cientifico. Lisboa : Edições 70.
- Bachelard, G. (1991). A filosofia do não. Lisboa : Editorial Presença.
- Bertalanffy, L. (1973). Théorie génerale des systèmes. Paris : Dunod.
- Braunstein, J.F. & Pewzner, E. (2003). História da Psicologia. Lisboa: Instituto Piaget.
- Brennan, J. (1994). History and Systems of Psychology. New Jersey: Prentice Hall.
- Carrilho, M. M. (1991). Epistemologia : posições e criticas. Lisboa : Fundação Calouste Gulbenkian.
- Comte, A. (1947). Discurso sobre o espirito positivo. Lisboa : Seara Nova.
- Comte, A. (1979). Catecismo positivista. Lisboa : Publicações Europa-América.
- Comte, A. (sem data). O espirito positivo. Lisboa: Editora Rés.
- Davidoff, L. (1983). Introdução à Psicologia. São Paulo: McGraw-Hill. (tradução, edição original 1976)
- Foucault, M. (1972). Histoire de la folie à l'age classique. Paris : Ed. Gallimard.
- Foucault, M. (1987). A arqueologia do saber. Rio de Janeiro: Forense Universitária.
- Foucault, M. (1988). As palavras e as coisas. Lisboa : Edições 70.
- Foucault, M. (1994). O nascimento da Clínica. Rio de Janeiro : Forense-Universitária.
- Foucault, M. (1995). Vigiar e punir, nascimento da prisão. Petrópolis : Vozes.
- Fraisse, P. & Piaget, J. (1963). Traité de Psychologie Experimentale, vol I - Histoire et Méthode. Paris: PUF.
- Gleitman, H. (1993). Psicologia. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian.
- Hergenhahn, B.R. (2001). Introducción a la Historia de la Psicologia. Madrid: Paraninfo Thomson Learning.
- Kuhn, T. (1989). A tensão essencial. Lisboa: Edições 70.
- Kuhn, T. (1994). A estrutura das revoluções cientificas. São Paulo : Editora Perspectiva, 3ª edição.
- Lagache, D. (2001). A unidade da Psicologia. Lisboa: Edições 70.
- Le Moigne, J. (1995). Les épistemologies constructivistes. Paris: PUF.
- Lloret, A.F., Nino, E.L. & Narciandi, J.C.L. (2001). Lecturas de História de la Psicologia. Madrid: Universidad Nacional de Educación a Distancia.
- Marx, M. & Hillix,W. (1973). Sistemas e Teorias em Psicologia. São Paulo : Editora Cultrix.
- Morin, E. (1994). Ciência com consciência. Lisboa : Publicações Europa-América.
- Mueller, F. (1976). História da Psicologia, vol. I e II. Lisboa : Publicações Europa-América.
- Popper, K. (1973). La logique de la decouverte scientifique. Paris : Payot.
- Popper, K. (1991). Sociedade aberta, universo aberto. Lisboa : Publicações Dom Quixote.
- Popper, K. (1992). O universo aberto. Lisboa : Publicações Dom Quixote.
- Reuchlin, M. (1986). História da Psicologia. Lisboa: Dom Quixote.
- Schultz, D. & Schultz, S. (1992). História da Psicologia Moderna. São Paulo: Editora Cultrix, 5ª edição.
- Stern, W. (1981). Psicologia geral. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2ª ed.
- Veyne, P. (1971). Comment on écrit l'histoire. Paris: Editions du Seuil.
Complementary Bibliography
- Agra, C. (1986). Science, maladie mentale et dispositifs de l'enfance, du paradigme biologique au paradigme systemique. Lisboa : INIC.
- Alferes, V. R. (1997). Investigação científica em Psicologia, teoria e prática. Coimbra : Almedina.
- Caparrós, A. (1999). História da Psicologia. Lisboa: Plátano Edições Técnicas.
- Ford, D. & Lerner, R. (1992). Developmental systems theory, an integrative approach. Newbury Park : Sage.
- Jesuíno, J.C. (1994). O que é a Psicologia. Lisboa: Difusão Cultural.
- Moigne, J. (1990). La théorie du système génèrale, théorie de la modélisation. Paris : PUF.
- Reuchlin, M. (1989). Métodos na Psicologia. Lisboa : Teorema.
- Reuchlin, M. (1993). Psychologie. Paris: PUF, 10ª ed.
- Wertheimer, M. (1978). Pequena História da Psicologia. São Paulo: Companhia Editora Nacional.
Teaching methods and learning activities
Theoretical and pratical classes.
Evaluation Type
Distributed evaluation with final exam
Eligibility for exams
The final classification is the sum of the grade of the two practical works and the grade of the final exam.
To the approval in this subject students have to attend 2/3 of the practical lesson, to deliver the two practical works and to obtain the minimum classification of 10 values
Calculation formula of final grade
The final classification is the sum of the two pratical works (each one value 2 points) and the final exam (16 points).
Examinations or Special Assignments
The students woh works can make an individual work. This work have a write presentation and is evalueted differentially from the oral presentation of the others students'work.
Classification improvement
To improve the classification the student must repeat the exam. The clasification of the pratical works stills the same.