Go to:
Logótipo
Você está em: Start > Publications > View > Ideias de alunos sobre o "seu" passado doloroso a Guerra Colonial Portuguesa
Map of Premises
Principal
Publication

Ideias de alunos sobre o "seu" passado doloroso a Guerra Colonial Portuguesa

Title
Ideias de alunos sobre o "seu" passado doloroso a Guerra Colonial Portuguesa
Type
Article in International Scientific Journal
Year
2012
Authors
Alves, Luís Alberto Marques
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS View ORCID page
Ribeiro, Cláudia Sofia Pinto
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS View ORCID page
Oliveira, Renato
(Author)
FLUP
View Personal Page You do not have permissions to view the institutional email. Search for Participant Publications Without AUTHENTICUS Without ORCID
Moreira, Laura Castro
(Author)
Other
The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. The person does not belong to the institution. Without AUTHENTICUS Without ORCID
Scientific classification
FOS: Humanities
CORDIS: Humanities
Other information
Resumo (PT): Quando se fala de identidade, de consciência europeia, de tolerância, de intervenção cívica, de solidariedade,... a História é requisitada para desempenhar um papel e uma função marcada-mente sociais. Por outro lado, quando se questionam os jovens europeus sobre o significado da História, vislumbram-se nas suas respostas a “valorização da História como fonte de a-prendizagem” e o respeito pela monumentalidade do passado. O projeto que aqui apresenta-mos, “Enseigner les passés douloureux en Europe”, tem o objetivo claro de evitar o esqueci-mento, trazer a densidade histórica que garanta o correto conhecimento do passado, dotar os alunos de competências críticas para assumirem as responsabilidades dos “deveres da memó-ria”. O foco desta pesquisa é tentar perceber como os jovens refletem a questão da reparação histórica como, por exemplo, pensar sobre a justificação, viabilidade, motivos e efeitos de reparação de injustiças históricas. Estas reflexões são uma importante janela para a consciên-cia histórica dos jovens: ao observarmos como refletem sobre a questão da reparação históri-ca, podemos ver como concebem os limites da responsabilidade individual e coletiva e a res-ponsabilidade moral do Estado e dos seus cidadãos.
Abstract (EN): When one mentions identity, European conscientiousness, tolerance, civic intervention, soli-darity… History is requested to perform a predominantly social role and function. On the oth-er hand, when one asks to the European youth about the significance of History, we can see in their responses the “valorisation of History as a source of learning” and the respect for the monumentality of the past. The project that we are presenting, “Enseigner les passés doulou-reux en Europe”, has the clear purpose of avoiding forgetfulness, bring historic density that guarantees the correct knowledge of the past, provide the students with critical competences to assume the responsibilities of the “memory duties”. The focus of this research is to try to understand how young people think about the question of the historic reparation as, for in-stance, ponder about the justification, viability, motives and effects of the reparation of historic injustice. These reflections are an important window to the historic conscientiousness of young people: by observing how they think about the matter of historic reparation, we can see how they conceive the limits of individual and collective responsibility and also the moral responsibility of the State and its citizens.
Language: Portuguese
Type (Professor's evaluation): Scientific
License type: Click to view license CC BY-NC
Documents
File name Description Size
8505-27129-1-PB 328.98 KB
Related Publications

Of the same authors

La guerre coloniale c'est notre épisode le plus douloureux : particularités du cas portugais (2015)
Article in International Scientific Journal
Alves, Luís Alberto Marques; Oliveira, Renato ; Ribeiro, Cláudia Sofia Pinto ; Moreira, Laura Castro

Of the same scientific areas

Midas - Museus e Estudos Interdisciplinares (02) (2013)
Academic Work
Semedo, Alice; Rodrigues, Paulo Simões ; Casaleiro, Pedro ; Silva, Raquel Henriques da
MIDAS - Museus e Estudos Interdisciplinares (01) (2013)
Academic Work
Semedo, Alice; Rodrigues, Paulo Simões ; Casaleiro, Pedro ; Silva, Raquel Henriques da
Novas Leituras 8 (2012)
Educational Publication
Alice Amaro; António Leal

See all (211)

Of the same journal

Primeira República: espaço para a mulher no ensino técnico em Portugal (2014)
Article in International Scientific Journal
Alves, Luís Alberto Marques
Recommend this page Top
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Medicina Dentária da Universidade do Porto  I Terms and Conditions  I Acessibility  I Index A-Z  I Guest Book
Page created on: 2025-06-19 at 20:36:43 | Acceptable Use Policy | Data Protection Policy | Complaint Portal