Saltar para:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Início > Publicações > Visualização > A longitudinal developmental analysis of students' causality beliefs about school performance

Publicações

A longitudinal developmental analysis of students' causality beliefs about school performance

Título
A longitudinal developmental analysis of students' causality beliefs about school performance
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2014
Autores
roque, i
(Autor)
FADEUP
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
goncalves, t
(Autor)
FADEUP
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Revista
Vol. 29 1
Páginas: 159-173
ISSN: 0256-2928
Editora: Springer Nature
Classificação Científica
FOS: Ciências sociais > Psicologia
Outras Informações
ID Authenticus: P-009-5YZ
Abstract (EN): This study examined the development of school-related causality beliefs which are children's generalized perceptions of the utility or power of different categories of specific means in producing school outcomes. Based on the action theory perspective, we analyzed the developmental model of these beliefs as well as the trajectories of the five perceived causes of school success and failure: ability, effort, luck, teacher's help, and unknown causes. On a 5-year longitudinal study, following a group of 63 students over an 8-year period (from the second to the ninth grades), using hierarchical linear models, intraindividual changes and interindividual differences in these changes were identified; also, factors that might account for this variability were tested. The results showed a decrease of the effectiveness attributed to the various causes, but their differentiated trajectories, and a relative independence of gender and achievement factors (engagement and school grades) in the evolution of these beliefs. School children in the lower grades value most highly ability and effort as causes of school success. Student's beliefs about the causes of school performance become both more conservative and more differentiated along schooling, which is probably a normative general tendency. Findings from this longitudinal study corroborate, to a large extent, a consistent set of important developmental findings based on previous cross-sectional designs.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Contacto: pdpsi09036@fpce.up.pt; marina@fpce.up.pt
Nº de páginas: 15
Documentos
Não foi encontrado nenhum documento associado à publicação com acesso permitido.
Publicações Relacionadas

Da mesma revista

Teaching and learning in a multilingual Europe: findings from a cross-european study (2022)
Artigo em Revista Científica Internacional
J. E. Dockrell; T. C. Papadopoulos; C. L. Mifsud; L. Bourke; O. Vilageliu; E. Besic; S. Seifert; B. Gasteiger-Klicpera; A. Ralli; I. Dimakos; S. Karpava; M. Martins; O. Sousa; São Luís Castro; H. Knudsen; P. Donau; B. Haznedar; M. Mikulajová; N. Gerdzhikova
Students' individual and collective efficacy: joining together two sets of beliefs for understanding academic achievement (2013)
Artigo em Revista Científica Internacional
Sílvia Pina Neves; Luísa Faria; Hannu Räty
Self-perceived stability and change in children's competence (2010)
Artigo em Revista Científica Internacional
Christiane Vandenplas Holper; Isabelle Roskam; Anne Marie Fontaine
Predicting child outcomes from preschool quality in Portugal (2013)
Artigo em Revista Científica Internacional
Isabel Abreu-Lima; Teresa Leal; Joana Cadima; Ana Madalena Gamelas
Peer attachment, coping, and self-esteem in institutionalized adolescents: the mediating role of social skills (2013)
Artigo em Revista Científica Internacional
Catarina Pinheiro Mota; Paula Mena Matos

Ver todas (13)

Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Direito da Universidade do Porto  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z
Página gerada em: 2025-09-02 às 16:57:21 | Política de Privacidade | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias