Saltar para:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Início > Publicações > Visualização > Teachers and 'resting routines': reflections on cognitive justice, inclusion and the pedagogy of poverty

Publicações

Teachers and 'resting routines': reflections on cognitive justice, inclusion and the pedagogy of poverty

Título
Teachers and 'resting routines': reflections on cognitive justice, inclusion and the pedagogy of poverty
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2011
Autores
Luiza Cortesão
(Autor)
FPCEUP
Revista
Título: Improving SchoolsImportada do Authenticus Pesquisar Publicações da Revista
Vol. 14 3
Páginas: 258-267
ISSN: 1365-4802
Editora: SAGE
Indexação
Publicação em ISI Web of Knowledge ISI Web of Knowledge
Publicação em Scopus Scopus - 0 Citações
Outras Informações
ID Authenticus: P-008-14N
Abstract (EN): This article highlights how school can work as a 'pressure cooker valve', contributing to a 'controlled management' of processes of exclusion. Schools, sometimes without realizing it, simultaneously promote some practices that lead to greater inclusion and support, and others that effectively result in the exclusion of minorities. This reasoning is illustrated, in the Portuguese context, with data collected in situations that demonstrate not only the different cultural, social and economic backgrounds of the students, but also the homogenizing rigidity and exclusionary effects of the curricula and teachers' practices. In particular, this paper points to the negative and exclusionary impact of a limited range of teaching and learning opportunities. We affirm the growing social and cultural heterogeneity of students attending Portuguese schools, but argue that they are educated in a system, and by teachers, that usually promote a dominant culture, established as the only one that it is important to acquire. We propose that a true dialogue can only exist if teachers and students soften the barriers between their cultures in order to interact. © Author.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Notas: <a href="http://www.scopus.com/record/display.url?eid=2-s2.0-81255211472&origin=resultslist">Acesso à Scopus</a>
Nº de páginas: 10
Documentos
Não foi encontrado nenhum documento associado à publicação com acesso permitido.
Publicações Relacionadas

Da mesma revista

High school students as researchers about their school: exploring its potential for choices and skills (2022)
Artigo em Revista Científica Internacional
Ana Cristina Torres; Ana Mouraz
From curricular justice to educational improvement: what is the role of schools' self-evaluation? (2017)
Artigo em Revista Científica Internacional
Marta Sampaio; Carlinda Leite
Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Direito da Universidade do Porto  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z
Página gerada em: 2025-08-19 às 16:27:56 | Política de Privacidade | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias