Saltar para:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Início > Publicações > Visualização > Waves of (dis)satisfaction: effects of the numerus clausus system in Portugal

Publicações

Waves of (dis)satisfaction: effects of the numerus clausus system in Portugal

Título
Waves of (dis)satisfaction: effects of the numerus clausus system in Portugal
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2014
Autores
Dias, Diana
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Sá, Carla
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Amaral, Alberto
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Revista
Vol. 49 1
Páginas: 144-158
ISSN: 0141-8211
Editora: Wiley-Blackwell
Classificação Científica
FOS: Humanidades > Outras humanidades
Outras Informações
ID Authenticus: P-009-81N
Abstract (EN): Access to higher education in Portugal is governed by a quota system (numerus clausus). The purpose of this article is to answer two questions: First, how does the numerus clausus system shape the demand for medical studies? Second, how do non-enrolled medical candidates influence the global allocation system and generate waves of dissatisfaction? The results show that students who do not succeed in entering medicine register in other programmes, such as pharmacy, veterinary medicine and dental studies, generating a first wave of dissatisfaction. Because students who are not placed in medicine occupy a large share of the places available in those other programmes, the wave of dissatisfaction propagates, with students being pushed to other programmes, especially biology and biochemistry. This process has also been analysed from a spatial perspective. Apparently, when students are competing to obtain a study place in a programme with prestige and good professional career perspectives such as medicine moving to a more peripheral region becomes more frequent.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Documentos
Não foi encontrado nenhum documento associado à publicação.
Publicações Relacionadas

Da mesma revista

Why is it difficult to grasp the impacts of the Portuguese quality assurance system? (2013)
Artigo em Revista Científica Internacional
Amélia Veiga; Maria João Rosa; Diana Dias; Alberto Amaral
Tackling early school leaving: principals’ insights into portuguese upper secondary schools (2019)
Artigo em Revista Científica Internacional
Helena C. Araújo; Eunice Macedo; Sofia Santos; Alexandra Doroftei
Satisfaction with Higher Education: critical data for student development (2011)
Artigo em Revista Científica Internacional
Maria de Lourdes Machado; Rui Brites; António M. Magalhães; Maria José Sá
Public and private higher education in Portugal: unintended effects of deregulation (2002)
Artigo em Revista Científica Internacional
Correia Fernanda; Alberto Amaral; António M. Magalhães

Ver todas (11)

Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Direito da Universidade do Porto  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z
Página gerada em: 2025-07-24 às 21:38:50 | Política de Privacidade | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias