Saltar para:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Início > Publicações > Visualização > Earth System Science and Education: From Foundational Thoughts to Geoethical Engagement in the Anthropocene

Publicações

Earth System Science and Education: From Foundational Thoughts to Geoethical Engagement in the Anthropocene

Título
Earth System Science and Education: From Foundational Thoughts to Geoethical Engagement in the Anthropocene
Tipo
Outra Publicação em Revista Científica Internacional
Ano
2025
Autores
Vasconcelos, C
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Revista
A Revista está pendente de validação pelos Serviços Administrativos.
Vol. 15
Página Final: 224
ISSN: 2076-3263
Indexação
Publicação em Scopus Scopus - 0 Citações
Outras Informações
ID Authenticus: P-018-YZJ
Abstract (EN): Understanding Earth as a complex, dynamic, and interconnected system is crucial to addressing the contemporary environmental challenges intensified in the Anthropocene. This article reviews foundational Earth System Science (ESS) developments, emphasizing its transdisciplinary nature and highlighting how it has evolved to address critical issues like climate change, biodiversity loss, and sustainability. Concurrently, Earth System Education (ESE) has emerged as an educational approach to foster holistic a understanding, environmental insights, and geoethical values among citizens. Integrating geoethics into ESE equips citizens with scientific knowledge and the ethical reasoning necessary for responsible decision making and proactive engagement in sustainability efforts. This article identifies system thinking and environmental insight as the key competencies that enable individuals to appreciate the interconnectedness of Earth¿s subsystems and humanity¿s role within this complex framework. This study advocates for embedding a holistic and geoethical view of the Earth system into formal and non-formal education, promoting inclusive, participatory, and action-oriented learning experiences. This educational shift is essential for empowering citizens to effectively address the environmental, social, and economic dimensions of sustainability, thereby fostering resilient, informed, and ethically responsible global citizenship in the Anthropocene. © 2025 by the authors.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Documentos
Não foi encontrado nenhum documento associado à publicação.
Publicações Relacionadas

Dos mesmos autores

Proceedings of the 3rd IPLeiria's International Health Congress Abstracts (2016)
Artigo em Revista Científica Internacional
Gabriel, A; Svensson, L; Mendes, F; Siba, WA; Pereira, C; Tomaz, J; Carvalho, T; Pinto Gouveia, J; Cunha, M; Duarte, D; Lopes, NV; Fonseca Pinto, R; Duarte, D; Lopes, NV; Fonseca Pinto, R; Martins, AC; Brandão, P; Martins, L; Cardoso, M; Morais, N...(mais 1673 autores)
Geology in our day: When lifelong education is still requested [Geologia no dia-a-dia: Quando educação ao longo da vida é ainda necessária] (2020)
Artigo em Revista Científica Internacional
Cardoso, A; Ribeiro, T; Monteiro, L; Almeida, Â; Vasconcelos, C
MODEL-BASED LEARNING: AN INQUIRY APPROACH TO TEACH SCIENCE (2019)
Artigo em Livro de Atas de Conferência Internacional
Ribeiro, T; Lima, D; Imbernon, R; Pereira, C; Vasconcelos, C
COMMUNICATING SCIENCE IN A BIOLOGICAL NATURAL PARK TO ENHANCE CITIZENS' PRO-ENVIRONMENTAL BEHAVIOURS (2023)
Artigo em Livro de Atas de Conferência Internacional
Cruz, T; Ribeiro, T; Fernandes, N; Vasconcelos, C
Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Direito da Universidade do Porto  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z
Página gerada em: 2025-09-30 às 08:56:17 | Política de Privacidade | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias | Livro Amarelo Eletrónico