Saltar para:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Início > Publicações > Visualização > Development of chemical literacy in Basic Education students: contributions of an educational citizen science project; [Desenvolvimento da literacia química de alunos do ensino básico: contributos de um projeto educacional de ciência cidadã]

Publicações

Development of chemical literacy in Basic Education students: contributions of an educational citizen science project; [Desenvolvimento da literacia química de alunos do ensino básico: contributos de um projeto educacional de ciência cidadã]

Título
Development of chemical literacy in Basic Education students: contributions of an educational citizen science project; [Desenvolvimento da literacia química de alunos do ensino básico: contributos de um projeto educacional de ciência cidadã]
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2024
Revista
A Revista está pendente de validação pelos Serviços Administrativos.
Título: Educacion QuimicaImportada do Authenticus Pesquisar Publicações da Revista
Vol. 35
Páginas: 6-22
ISSN: 0187-893X
Indexação
Publicação em Scopus Scopus - 0 Citações
Outras Informações
ID Authenticus: P-017-9Y1
Abstract (EN): Citizen science projects have revealed the potential to promote students¿ scientific literacy in its affective and cognitive dimensions. However, in chemistry, these projects are still scarce. Thus, starting from the context of the quality of coastal water and its pollution by (micro)plastics, the citizen science project PVC - Perceiving the Value of Chemistry behind water and microplastics was developed, in which chemistry plays a central role. In order to know the contributions of this project, were investigated the attitudes towards chemistry of 574 Portuguese students (442 from the experimental group and 132 from the control group) of the 3rd Cycle of Basic Education and their chemistry learning at the conceptual and procedural level. To this end, an attitude questionnaire, as a pre- and post-test, and a knowledge test were applied. Moreover, field notes were also collected. In the pre-test, positive attitudes were observed in both experimental and control groups. In the post-test, the experimental group showed significantly more positive attitudinal changes than the control group in all the dimensions presented in the questionnaire. The analysis of the results of the knowledge tests also suggests that the PVC project promoted the conceptual learning of chemistry related to the analysis of the physicochemical parameters of water and polymers. At a procedural level, it has become evident the learning of laboratory techniques and the development of skills such as autonomy, collaboration, and critical thinking, as well as the ability to communicate ideas and results promoted by the engagement in PVC project. © 2024 Facultad de Quimica, UNAM. All rights reserved.
Idioma: Português
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Nº de páginas: 16
Documentos
Não foi encontrado nenhum documento associado à publicação.
Publicações Relacionadas

Dos mesmos autores

Química ao pé da letra (2021)
Livro
João Paiva; Carla Morais; Martinho Soares; José Luís Araújo; Hugo Vieira; Luciano Moreira
Química ao pé da letra”: O encontro das palavras com o ensino e a divulgação da química (2021)
Resumo de Comunicação em Conferência Nacional
João Paiva; Carla Morais; Martinho Soares; José Luís Araújo; Hugo Vieira; Luciano Moreira

Ver todas (8)

Da mesma revista

Qualitative polymer analysis lab through inquiry-based [Actividades de indagación en análisis de polímeros] (2021)
Artigo em Revista Científica Internacional
Carla Morais; Ferreira, AJ; Araújo, JL
Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Direito da Universidade do Porto  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z
Página gerada em: 2025-09-09 às 10:52:25 | Política de Privacidade | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias | Livro Amarelo Eletrónico