Saltar para:
Logótipo
Comuta visibilidade da coluna esquerda
Você está em: Início > Publicações > Visualização > Informed Consent in Clinical Training: Perspectives from Medical Students and Faculty in Portugal

Publicações

Informed Consent in Clinical Training: Perspectives from Medical Students and Faculty in Portugal

Título
Informed Consent in Clinical Training: Perspectives from Medical Students and Faculty in Portugal
Tipo
Artigo em Revista Científica Internacional
Ano
2024
Autores
Moreira, CF
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Moreira, BF
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Nunes, R
(Autor)
Outra
A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. A pessoa não pertence à instituição. Sem AUTHENTICUS Sem ORCID
Ivone Duarte
(Autor)
FMUP
Revista
Título: HealthcareImportada do Authenticus Pesquisar Publicações da Revista
Vol. 12 2, article 253
Página Final: 1818
Editora: MDPI
Indexação
Publicação em ISI Web of Knowledge ISI Web of Knowledge - 0 Citações
Publicação em Scopus Scopus - 0 Citações
Outras Informações
ID Authenticus: P-016-ZF6
Abstract (EN): The student-patient relationship represents the cornerstone of medical education, shaping future doctors' knowledge, skills and attitudes. While most patients allow student involvement in their care, some may express discomfort. Thus, obtaining explicit consent is essential to respect patients' right of autonomy. This study mainly aims to assess the practical application of informed consent by medical students and teachers regarding students' presence and participation in patients' care. An observational cross-sectional study was performed, and an online questionnaire was given to students and teachers at a single medical school, via institutional email. The study included 289 participants, namely 232 students and 57 teachers. While 81% of teachers reported always asking the patient's consent for students' presence, only 28% of students claimed this to be the case. Despite challenges like overcrowding and limited time, involving students in healthcare benefits both students and patients. Moreover, medical ethics education is crucial to foster compassionate care and promote ethical reasoning. The disparities found between teachers' practices and students' perspectives highlight the need to intervene and provide them with an adequate education on ethical values in clinical practice. Strategic interventions at institutional levels are required for a simultaneous high quality of patient care and clinical training.
Idioma: Inglês
Tipo (Avaliação Docente): Científica
Nº de páginas: 11
Documentos
Não foi encontrado nenhum documento associado à publicação.
Publicações Relacionadas

Da mesma revista

Transcranial Magnetic Stimulation to Treat Neuropathic Pain: A Bibliometric Analysis (2024)
Outra Publicação em Revista Científica Internacional
Carneiro, BD; Isaura Tavares
Pharmacovigilance in Brazil: The Government Monitoring of Adverse Events Reported from COVID-19 Vaccine-A Narrative Review (2024)
Outra Publicação em Revista Científica Internacional
Moraes, MCD; Ivone Duarte; Nunes, R
Electro-Acupuncture Effects Measured by Functional Magnetic Resonance Imaging-A Systematic Review of Randomized Clinical Trials (2024)
Outra Publicação em Revista Científica Internacional
Rodrigues, JM; Ventura, C; Abreu, M; Santos, C; Monte, J; Machado, JP; Santos, RV
Can Yoga, Qigong, and Tai Chi Breathing Work Support the Psycho-Immune Homeostasis during and after the COVID-19 Pandemic? A Narrative Review (2022)
Outra Publicação em Revista Científica Internacional
Mendo, B; Goncalves, M; Lopes, L; Luis Carlos Matos; Machado, J
Understanding of Informed Assents in Research Studies (2021)
Artigo em Revista Científica Internacional
Cotrim, H; Granja C; Carvalho, AS; Cotrim, C; Martins, R

Ver todas (43)

Recomendar Página Voltar ao Topo
Copyright 1996-2025 © Faculdade de Direito da Universidade do Porto  I Termos e Condições  I Acessibilidade  I Índice A-Z
Página gerada em: 2025-07-25 às 19:17:53 | Política de Privacidade | Política de Proteção de Dados Pessoais | Denúncias